Sjukt i armhålorna
02.05.2019
Hej! Jag har vari jätteförkyld de senaste 2 veckorna å när jag vaknade igår på morgonen så var jag öm under armhålorna, och det var som "bulor" under båda mina armhålor. Är det vanligt att få sånt då man e förkyld? E jätterädd det ska vara nå farligt! Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2019
Hej.
Anledningen till att det gör ont i dina armhålor är att du har lymfkörtlar där. Lymfkörtlar finns på flera ställen på kroppen, och deras uppgift är att reagera och börja motarbeta infektioner i kroppen då man blir sjuk. Så dina lymfkörtlar reagerar alldeles rätt. Ibland märker man inte ens av själv att man har en förkylning, utan märker bara att lymfkörtlarna blir ömma och förstorade.
Lymfkörtlarna kommer att lugna sig på nytt och återgå till sin normala storlek vartefter förkylningen går över. Ibland kan de vara förstorade ett tag även efteråt, utan att man behöver oroa sig. Undvik att klämma på dem överdrivet mycket eftersom de kan bli mer ömma då.
OM lymfkörtlarna skulle vara förstorade länge, och på flera ställen på kroppen (halsen, ljumsken, nacken) så kan du besöka din skolhälsovårdare, men just nu låter det helt normalt.
Kram
Tessi