Sjukt svårt att vakna på morgonen
10.03.2014
Hejsan!
Idag kommer jag och frågar en fråga hit efter ha googlat lite på det, och rubriken förklarar faktiskt det mesta av det. Jag visste inte fullt i vilken kategori det hör hemma, så jag la det på det jag tyckte det eventuellt passade bäst.
Det här att vakna tidigt på en morgon så vet alla att det inte är det som är det roligaste som finns, men då det kommer till mig så är det riktigt svårt!
Ska man gå lite mera in på detalj, så jag lägger alarm på 7.30, och de flesta dagarna så kan jag någorlunda vakna upp runt 8.00 - 8.10 för att jag vet att jag har ännu några saker jag måste ha gjort.
Jag har inte ändrat alarmet på länge, men jag vet heller inget annat som skulle passa.
Av de saker jag har hittat, så jag äter varken mycket förän jag far och sova, jag fixar det mesta jag kan före jag far och sova, och jag sover 8+ timmar per natt.
Det går också lite i "perioder" för mig. Det har kommit en vecka då jag har kunnat stiga upp hur bra som helst, hunnit med allt och lite till, men efter den veckan är slut så kommer
det tillbaka, att det är sjukt svårt att vakna på morgonen.
En sak till, motivering då du vaknar har jag också hittat och vet själv att är ganska viktig då du vaknar, visst har jag motivering för dagen, men för det specifika som jag ska till
på morgonen (d.v.s skolan) så är jag inte alls motiverad för, bland annat pga. vissa personer som finns i skolan som inte gör annat en jävlas.
Jag vill inte påstå att jag är en riktigt morgonmänniska för att jag är inte desto bättre på helgar, men jag skulle gärna få det här upprätt mer eller mindre.
Vet inte alls om ni förstår vad jag menar av den text jag skrivit, men har försökt skrivit vad jag kom på skulle passa bäst.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.03.2014
Hej!
Det är jättebra att du funderar på det här. Dels, såklart, för att sömnen är sk*tviktig för oss alla, men dels också för att det ju är så himla jobbigt de mornar man måste kämpa för att få upp ögonlocken. Det är ju så himla onödigt att ta ha det kämpigt oavsett vad det gäller, speciellt när det ju kan finnas "botemedel" mot det. Vi har redan en hel del sömntips överlag här på Decibel, kolla informationssidorna under Kropp -> Insida och hälsa. Det kan finnas matnyttigt åt dig både under Sömn och under Stress. För det kan ju också vara så att om man har svårare att somna om kvällarna, tex för att man har mycket att tänka på, så påverkar det kvaliteten på sömnen under natten och förlänger den period man skulle behöva sömn under. Så att man alltså är tröttare på morgonen.
Men vi ska ge dig några tips till, pröva dig fram för att se vad som funkar på just dig:
- Sätt "snooze" i alarmet på kortare intervaller, så att du alltså vaknar fler gånger på den där halvtimmen - 40 minutrarna tills du måste stiga upp. Kanske du hör till den typen som kan somna in ganska djupt under minutrarna mellan snoozarna, så då kanske du inte hinner sjunka lika djupt ner i sömnen om du vaknar med kortare intervaller. Visst, vissa påstår att man inte ska snooza, att man borde stiga upp direkt. Men det kan ju kännas så skönt också att "sova lite till" istället för att riva upp sig själv ur sängen - det är kanske lite livskvalitet det också.
- När alarmet ringer första eller andra gången så kan du nog vakna och börja göra något, men ligga kvar i sängen. Typ pilla på telefonen eller läsa något, sätta på TV ifall du råkar ha en i rummet. Liksom njuta av att stanna i sängvärmen och ta det lugnt, men inte direkt sova. En liten stund i alla fall.
- Det sägs att vi alla har lite naturlig dygnsrytm, att alla tex inte alls borde sova 11-7 eller så. Utan att vissa börjar gäspa vid 9 på kvällen och att det är då de naturligt borde gå och lägga sig, och att en andra gäsp-period då oftast kommer en 11-tiden. Andra har andra biologiska klockor för dygnet. De kan variera med årstiderna och vad man annars gör som tröttar ut, men piggast borde man alltså bli om man följer sin egen naturliga rytm, då borde man vakna utvilad och pigg också. Men en annan grej gällande det här är att vi alla inte har lika stort (eller litet kunde man väl säga nuförtiden) sömnbehov, alltså hur många timmar vi borde sova per dygn. Enligt forskning mår ungdomar som ännu växer bäst av att sova 8½ till 9 timmar, vissa borde till och med sova 10 timmar. Alltså längre än en vuxen.
Det beror på att unga fortfarande behöver en massa "vilotid" för att hjärnan ska hinna utvecklas. Sover man för lite, så blir man inte bara trött utan neuropsykologin menar att man till och med blir dummare än vad man skulle ha blivit om man sov tillräckligt. Under sömnen så förstärks de nya synapserna, kopplingarna mellan hjärncellerna som man skapat under dagens lopp genom det man lärt sig eller tränat på. Sover man inte tillräckligt eller tillräckligt bra, så hinner inte kopplingarna "cementeras" utan försvinner igen. Så att man alltså vaknar nästa dag och har glömt det man lärde sig dagen före. Du kunde alltså börja checka att när gick du och lade dig de kvällar du har svårt att stiga upp följande morgon, finns det något klart samband. Tex att du faktiskt borde sova ännu mer än 8 timmar?
- Sätt på lampan när du vaknar första gången. Eller dra upp gardinen nu när det börjar vara ljust på mornarna. Fastän vi blundar, så når ändå ljuset ögonen och signalerar till hjärnan att hallå, nu är det dag, nu ska vi inte sova utan vara pigga. Vi är nämligen väldigt beroende av ljuset - vilket brukar vara ett problem för de som har svårt att somna på kvällarna. Om de då ligger och ser på en flashande TV-skärm, dator eller pillar på telefonen det sista de gör innan de ska försöka somna, så når ljus ögonen. Det påverkar hjärnans sömn- och pigghetshormon, melatonin och serotonin, så att fel hormon påverkar vid fel tillfälle.
Så, pröva med de här knepen, hoppas de hjälper. Annars är det nog kanske bara att kämpa sig upp oavsett ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott