Små röda prickar
08.06.2016
Hej jag låg i sängen och kände att det sved på snoppen så jag kollade och då såg jag på ollonet att det var små röda prickar. Är det farligt ? Tedde

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.06.2016
Hej.
Det är lite svårt att veta vad de små röda prickarna beror på bara på basen av det du har skrivit. Men om de har uppkommit ganska plötsligt så kan man kanske anta att de är små skavsår eller hudirritationer som antingen beror på att huden blivit irriterad av att den utsatts för för mycket friktion, eller nån form av smuts/allergi.
Det är mycket möjligt att dina prickar redan har försvunnit av sig själv. Ofta är det bra att börja med att tvätta området med vanligt vatten. Undvik att använda tvål eftersom det kan irritera huden ytterligare. Se sedan till att hålla huden ren och torr. Tvätta med vatten en gång om dagen, och vid behov kan du använda någon salva, eller t.ex. kokosfett (beroende på om man har några allergier.)
Det är ganska vanligt att man får små prickar, så det behöver inte betyda att det är någonting allvarligt. Ofa försvinner de av sig själv lika snabbt som de uppkom och man får aldrig veta vad som orsakade dem. Som jag tidigare nämde så kan de uppkomma t.ex. om penisen utsätts för mycket friktion eller hårt slitage - t.ex. om du har mycket sex med för lite lubrikation. Om du inte har glidmedel så kan du t.ex. använda kokosfett till det ändamålet också.
Om det skulle vara så att prickarna inte försvinner eller blir värre så kan du överväga att fara och visa upp dem för en läkare eller till en ungdomsmottagning. Läkaren kan då skriva ut någon lämplig salva som hjälper vid dessa besvär. Om du vet om att du har haft oskyddat sex så kan det också löna sig att gå och testa sig för könssjukdomar - bara för att vara säker. Och isåfall kan en läkare skriva ut mediciner mot det.
Så nu skall du börja med att tvätta dig. Vanligt vatten och tid löser förvånansvärt ofta problemen. Sannolikt är prickarna ändå inte farliga utan helt harmlösa och övergående.
Kram
Tessi