Snabbt svar snälla :(
12.07.2016
Hej.Jag har redan frågat en gång om dethär men det har blivit värre o. är ändå lite orolig.Det är så att mina tänder känns lösa.Jag vet att dom är det jag har provat vicka lite på dom och jag tror inte ska vara så lösa.Det känns som att de bara blir lösare hela tiden och jag tror jag fått flera hål i mina tänder.I 2 tänder kan jag se flera svarta prickar/hål och det tar lite ont i några av mina andra tänder. Jag borstar minst 2 ggr om dagen och använder munskölj men jag äter ganska mkt socker.Förra gången jag var hos tandläkaren hade jag inga hål alls.Men annars nästan varje gång jag går till tandläkaren har jag typ 3 hål. Så jag börjar bli lite orolig att mina tänder ska falla ut speciellt mina framtänder och det är dem som känns lösast.Kan det hända?! :(.Jag vågar inte vänta mkt längre på nästa Kontroll.Borde vi ringa och få en tid??

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.07.2016
Hej!
Vet du det här kan nog bara en tandläkare säga något säkert om, så jag vill att du bokar tid nu till din egen tandläkare. Det kan vara rätt långa köer i och med semestrarna och allt, så under tiden kan du fundera lite vad du själv kan göra.
Exempelvis så kunde du kanske lägga om lite i kosten. Se, det kanske inte alltid är sockermängden som spelar roll, utan hur ofta man äter och dricker tex söta eller kolsyrade produkter. Konstgjorda sötningsämnen kan även påverka tänderna negativt, men framförallt kolsyra och sura saker sliter på emaljen, så juice och mineralvatten är inte heller bra att gå och smutta på. Går du omkring och dricker tex energidryck eller småäter under dagen, så sliter det mer än några större måltider. Helst ska man tex inte heller äta en godispåse under en hel kväll en godis åt gången, utan i så fall mera "på en gång". Vissa mineral- och vitaminbrister kan i värsta fall ge lösa tänder och blödande tandkött, tex C-vitaminbrist, så kanske lite kosttillskott?
Men annars är det nog bara att vänta och se vad tandläkaren säger - och INTE vicka på tänderna i onödan!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott