Snarkning
29.09.2015
Hej jag har nu dom senaste veckorna börja snarka varje natt. Min pojkvän väcker mig när jag börja snarka högt.
Jag börja känna nu att det är jobbigt och känner mig rädd ibland när jag vaknar på morgonen. Det känns i bröstet. Jag är hypokondriker och jag har haft panikångest. Så vet inte om det är det som spökar när jag vaknar upp. Men tänker mest på att det inte är bra att snarka, eftersom man andas inte rätt. Man tar uppehåll. Vad ska jag göra? Vad tycker ni? Är det farligt? Är det något jag borde kolla upp eller är det lugnt?
Jag är 173 lång, väger mellan 68-69 kg och är 22 år gammal, tjej.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2015
Hej.
Jag tror inte att du behöver vara orolig. Om snarkningarna har börjat nu nyligen, d.v.s. inom några veckor, så är det sannolikt att det beror på t.ex. en förkylning eller att dina slemhinnor i näsan är svullna vilket leder till att du inte kan andas tillräckligt bra genom näsan.
Du har rätt i att snarkningar kan leda till att man sover sämre och gör andningsuppehåll, vilket kan vara påfrestande för hjärtat MEN med tanke på din ålder, vikt o.s.v så ligger du inte direkt i riskgruppen. Om du rör på dig och äter normalt och undviker att röka så behöver du knappast oroa dig för ditt hjärta i detta skede.
Om du trots detta är orolig eller upplever att problemet inte går över av sig själv så tycker jag att du skall boka tid till en läkare och gå och tala om saken. Vid behov kan läkaren då ordinera olika undersökningar eller rekommendera hjälpmedel. Oftast går problemen med snarkning att lösa - så det är bara att ta tag i saken.
Din oro är nog ett större problem för ditt hjärta än snarkningarna är.
Kram
Tessi