snoppar
29.04.2015
hej! jag är en kille på 14 år och när jag har jympa med mina killkompisar varje gång jag byter om med dom så kollar jag på deras snoppar. håller jag på att bli BÖG då !!! om ag gör de ? kille

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.05.2015
Hej kille!
De flesta tonårskillar är lite-mellan-megaintresserade av att kika på andras kroppar. Man kan nog säga att det hör till utvecklingen under puberteten. Se, för det första händer det ju en massa åt den egna kroppen under puberteten, och då blir tankar som "är jag normal?" väldigt viktiga för många. Då är det naturligt att jämföra sig med andra, speciellt jämnåriga, för att kolla hur man ligger till jämfört med dem. För det andra, så är världen idag också väldigt utseendefixerad, så man är kanske speciellt mycket fokuserad på att jämföra sig med andra. "Duger jag?" Kanske man även jämför abs och axelbredd osv? Och för det tredje så vaknar ofta sexlusten i samband med puberteten och alla hormonerna som leker tornado i kroppen. Då kan ibland minsta lilla tanke på något som relaterar till sex göra en tänd, och överlag intresserar det mesta som har med sexualitet och kön att göra.
Allt det här bidrar också till att man börjar se på sig själv mera som en vuxen person än som ett barn, och så bidrar det även till självständighetsprocessen och till att skapa den egna identiteten. Att fundera på ifall man är hetero-, bi-, homosexuell eller något annat hör också till hela det stora "Vem är jag, hurudan är jag?" som man ska gå igenom på vägen mot vuxenlivet. Alla funderar i alla fall två sekunder på vad de har för sexuell läggning, även om majoriteten ändå tycker att de är heterosexuella.
Att det här tar sig uttryck i att du kikar på andra killars snoppen i duschen är alltså inte det minsta onormalt. Troligen gör/har gjort/kommer de andra killarna i din klass att göra det också. Ifall de nu inte är alldeles för upptagna med att skämmas för sina komplex eller lida av dåligt självförtroende för att ha tid eller kraft att till på köpet jämföra sig med andra. Överlag är omklädningsrum känsliga saker, just för att man ofta känner sig lite extra utsatt där, halvnaken eller rödbrusig och svettig där. Minst halva gänget brukar klä om så snabbt de kan och stirra ner i golvet för att slippa ifrån så fort som möjligt och ofta är det bara de som har riktigt bra självkänsla och är nöjda med sina kroppar som är någorlunda avslappnade. Men som sagt, igen, det är inget onormalt med att titta på andras kroppar - det gör dig inte till homosexuell. Ifall du skulle känna dig mer mot bi- eller homosexuella hållet, så märker du det troligen med tiden genom att du kanske blir förälskad eller tänd på killar i allt större grad.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av bla universitetskurs i Sexologi)