Söka stöd
28.12.2015
Jag har hetsätit,tränat, spytt och laxerat sönder mig själv i snart 4-5 år. Bulimi är en helvetes sjukdom och göratt den håller tillbaka mig som människa. Jag har kommit till insikt att berätta för min mamma för att sedan gå vidare med hjälp. Men rädlsan att berätta är så stor. Rädslan att blotta sig så mycket för att sen kanske inte bli riktigt tagen på allvar. Jag har liksom lite på känn att mamma klart skulle ta åt sig men liksom bli så ba jaha vad gör vi nj, vet du vart man kan ringa osv? Att lägga mycketav ansvaret att något skall ske blir ändå att hänga på mig samtidigt som jag blir stöttad. Min mamma förstår inte sig så mycket på ätstörningar speciellt inte bulimi. Så att berätta känns så svårt. Läs mer i hemligarutan.
Vet inte om det blev så tydligt vad jag vill ha hjälp med. Diana

Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.12.2015
Hej Diana vännen,
Du ska nog genast ta upp detta med din mamma. Oberoende av vad du tänker att hon ska förstå eller inte så är hon din mamma och hon älskar dig och vill ditt bästa. Hon kommer nog att hjälpa dig vidare på alla sätt hon kan. Du kan visa henne vad du skrivit här så kanske hon kan förstå, eller så sätter ni er ner i lugn och ro och så berättar du exakt hur du mår och hur du känner det. Men jag tor inte att ni klarar det på egen hand, du behöver nog får mera hjälp. Börja med att gå via din egen Hvc som säkert visar dig vidare. Blir det inte till något kan du också kontakta Ätstörningskliniken Fredrika, läs mera HÄR. Man kan ringa dit bara för att få hjälp och råd eller så kan man åka dit för att få vård. Det finns också liknande i Vasa, du kan få hjälp att komma dit via en remiss från en läkare vid ditt Hvc.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna