Sömnproblem pga halsont
24.05.2016
Hej!
Jag lider av en otroligt sjuk hals när jag är förkyld. Har testat Strepsils men funkar bara för någon minut innan det böjar om igen. Hatar att gorgla vatten pga känsliga spyreflexer. Jag kan inte sova på nätterna pga detta, te och glass kan funka för en längre tid, men hjälper dock inte när man är sjukt trött och vill sova... Har jag tur kan jag sova runt två timmar första natten jag har halsont vid förkylning. Efteråt blir det en längre och längre tid som jag sover.
Jag är sjukt trött på att gå runt och se ut som om jag ska snart ramla ihop och gråta för jag får för lite sömn och grimaserar så mycket av halsont.
Vad kan jag göra för att kunna lindra halsont för att kunna sova?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.05.2016
Hej.
Jag antar att du har kollat upp halsen så att det inte är t.ex. angina? Man kan ju nog ha riktigt ordentligt ont även om det är en "vanlig" virusförkylning också. Men om man har jätteont så är det nog bra att kolla upp vad det rör sig om, så att man vid behov får antibiotika eller dylikt.
I normala fall skulle jag rekommendera att gurgla med saltvatten, eftersom det är förvånansvärt effektivt. Men eftersom du skriver att du har känslig spyreflex så skulle det antagligen vara ganska obehagligt för dig. Jag skulle därför ganska rätt och slätt föreslå värkmedicin på kvällen innan du går och lägger dig. Så kan det vara idé att drick lite på natten om man skulle vakna så att halsen återfuktas. En av anledningarna till att det kan göra så bedrövligt ont på morgonen är att halsen då är torr, och det kan man delvis försöka undvika genom att fukta strupen med jämna mellanrum. Men mitt förslag skulle alltså vara alldeles vanlig Ibuprofen, t.ex. Burana, Ibumax eller Ibuxin (de är ju alla samma sak). Och fördelen är att det oftast är bara 2-3 nätter som är riktigt bedrövliga, men jag vet ju att även det är en lång tid då man har ont och är trött.
Försök också att dricka varma drycker på kvällen. (Dock inte Finrexin innan läggdags, eftersom det innehåller koffein). Varma drycker hjälper delvis till att göra svalget rent, men vissa tycker att det bedövar skönt att dricka riktigt kallt så det kan också löna sig att testa. Då man har ont är det lite undantagsregler som gäller, så vad som helst som funkar för dig och gör att det känns bättre så är antagligen helt ok. (inom rimliga gränser naturligtvis. Morfin eller Amfetamin är liksom aldrig ok. Inte ens vid halsont.)
Sköt om dig nu, så hoppas vi på att förkylningen snart ger med sig. Om den håller i sig med samma styrka i flera dagar ännu så tycker jag att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare så att hon får ta en titt.
Kram
Tessi