Sperma
28.03.2022
Hej! Finns det nåt sätt man kan göra att sperman börjar lukta bättre? Jag brukar få komma inne i min flickvän eftersom att hon vill det (hon tar p-piller) och för att det är hetare för oss båda. Enda problemet är att det stinker förfärligt av min sperma efteråt varje gång, kan man på något sätt förbättra odören?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.03.2022
Hej,
till en vis grad kan man påverka spermans smak och lukt genom det man äter eller sina levnadsvanor. Sådana matvaror som också påverkar hur kisset luktar påverkar även sperman, t.ex. kaffe, vitlök, alkohol, men även produkter som snus eller tobak. Så genom att t.ex. äta mer frukt och grönsaker så sägs det att spermans smak och lukt kan förändras lite - men då beror det förstås på vad man själv tycker att luktar okej.
Men du skriver att din tjejs underliv luktar efter att du har kommit i henne och det tror jag dessvärre inte att DU kan påverka speciellt mycket. Det handlar antagligen mer om att bakteriefloran i hennes underliv påverkas av sperman. Slidans pH-värde är surt, och det skall vara en sur miljö där för att underlivet skall må bra. Men spermans pH-värde är basiskt - vilket kan göra att "fel" bakterier får fotfäste och då kan det leda till att det luktar främmande.
Om detta är ett problem som ni båda reagerar på så kan det finnas skäl för henne att kontakta preventivrådgivningen och gå och testa sig, det kan t.ex. röra sig om en bakteriell infektion som går att behandla med antibiotika. Det är med andra ord antagligen inte en könssjukdom och inte farligt men kan vara besvärande om det luktar starkt. Från apoteket kan man också köpa receptfria mediciner (t.ex. Vaginal Balans, Vagisan eller Vagi-Care) som kan hjälpa.
Skönt om ni kan tala öppet om dessa saker eftersom de påverkar er båda, och bara för att hennes kropp påverkas på detta sätt av oskyddat sex just nu betyder inte att det alltid kommer att vara så. Det är ganska vanligt att slidans pH-balans är känsligare då man just har börjat ha sex där killen kommer inuti tjejen. Med tiden brukar hennes kropp vänja sig vid det.
Fundera igenom situationen och uppmuntra henne att ringa till preventivrådgivningen om det är någonting hon funderar över.
Kram,
Tessi