Sprickor i bröstvårtorna
09.12.2022
Hej!
Jag är en kille på 21 år och har inte haft några problem med mina bröstvårtor förut, men efter att jag kom hem från en springrunda en kväll värkte det mycket i båda bröstvårtorna. Jag kollade närmare och märkte att båda bröstvårtorna hade varsin liten röd "spricka" på dom. Det gjorde ont när jag kläder eller vatten kom i kontakt med bröstvårtorna. Kan det bero på den kalla luften eller kan det vara något allvarligt? Tack för Svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2022
Hej,
Jag tror precis som du själv att det beror på en kombination av kylan och att dina kläder kan ha skavat mot bröstvårtorna då du sprang. Det är inte ovanligt att killar som springer långa lopp tejpar sina bröstvårtor just för att undvika att de skaver mot kläderna. Jag är inte säker på vilken tejp som används men jag gissar att t.ex. kinesiotejp kunde fungera bra eftersom den är elastisk och ämnad att bäras mot huden. Om bröstvårtorna ännu är ömma och sjuka kan du testa att smörja dem med t.ex. Bepanthen-salva som du kan köpa på apoteket.
Jag tror inte att det är någonting du behöver oroa dig över, men följ med situationen och om det inte hjälper med tejpen eller besvären blir långvariga kan du ta upp saken med en sjukskötare/hälsovårdare vid hvc.
Kram,
Tessi