Svälld mage
03.04.2022
Hej! Vaknar med relativt platt mage men direkt efter att jag äter/dricker sväller magen upp, och är uppsvälld resten av dagen/kvällen. Vad kan jag ha för fel? Vad kan jag föra åt det? Det är jätte jobbigt med uppsvälld mage.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2022
Hej,
Det du beskriver är inte alls ovanligt. Det är till en del helt naturligt att magen sväller då man äter eftersom det då finns aktivitet i tarmarna. Men till en del kan det också bero på vad man äter. Det du själv kan göra är t.ex. att föra matdagbok för att följa med vilka födoämnen som påverkar kroppen på olika sätt. Det är t.ex. ganska vanligt att spannmål (vete, råd, korn) kan ha den effekt på matsmältningen som du beskriver. Du kan också fundera på om du har märkt av andra symtom (t.ex. gasbesvär) och om du har någon annan överkänslighet då det kommer till mat - t.ex. laktosintolerans.
Det är bara du själv som vet om du upplever att problemet är tillräckligt stort för att du t.ex. skall uppsöka läkare eller tala med en hälsovårdare om saken. Beroende på om du studerar eller jobbar så kan du antingen vända dig till hälsovårdaren på skolan eller din företagshälsovård. Tillsammans med hälsovårdaren kan ni gå igenom dina matvanor och symtom och försöka lista ut vad det kan finnas för orsaker och lösningar till svullnaden.
Kram,
Tessi