Svamp innan mens
15.01.2019
Hej!
Jag får ofta (tyvärr nästan varje månad) svamp i underlivet precis innan mens. Den verkar komma lättare om jag haft sex eller glömt smörja med olivolja, något som faktiskt verkar hjälpa. Svampen går om av sig själv under mensen. Har behandlat svamp med Diflucan en gång, vilket fick bort eländet på två dagar. Då kom den mitt i menscykeln o jag kunde helt enkelt inte vänta, men tyvärr fick jag en allergisk reaktion - inte allvarlig, bara lite röda utslag som gick bort på en timme med en antihistamin, men nojig som jag är vet jag inte om jag vågar prova på nytt.
Nästa månad ska jag utomlands med min pojkvän, och tyvärr är vi iväg precis veckan innan min mens - vilket betyder typ garanterad svampinfektion! Vilket annat medel är det bästa, bortsett från Fluconazol som jag verkar vara allergisk mot? Kräm eller kapsel? Märke? Finns det något förebyggande? Det skulle verkligen vara bra att ha, så kanske man skulle slippa besväret helt. Jag tar mjölksyratabletter varje dag, men det är inte nog.
Tackar redan på förhand! Kantarellen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2019
Hej
Eftersom dina problem har pågått en längre tid (som jag förstår det?) så tycker jag att du skall börja med att kontakta preventivrådgivningen på din hemort för att be dem lägga remiss till en bakterieodling för att kolla om det faktiskt är svampinfektion som är problemet. Alltid är det inte så lätt att veta om problemet är en återkommande svampinfektion eller problem med pH-värdet i slidan. (Symtomen kan vara nästan identiska och det ena leda till det andra, men skillnaden är att det är onödigt och i vissa fall t.o.m. "skadligt" att behandla sig för fel sak.) Om det med andra ord inte är svampinfektion utan någonting annat som är problemet så är det inte till någon hjälp att behandla sig med fluconazol - och då kan det leda till mer problem än nytta. (även om det är en ganska harmlös medicin.)
Vissa könssjukdomar kan också ge problem med klåda och irritation, så de skulle också vara bra att utesluta, så att de vid behov skulle få rätt behandling. Så om du har haft oskyddat sex med någon så skall du testa dig även för dessa.
Det är ganska vanligt att sex (speciellt utan kondom) kan ge mer symtom (både då det rör sig om svamp eller vilken irritation som helst i underlivet) eftersom spermans pH-värde är helt annorlunda än slidans, och friktionen kan irritera slemhinnorna om de redan är sköra och irriterade. Då ar det bra att använda någon olja som glidmedel (t.ex. babyolja eller Ceridal-olja) och att vara noggrann med att kissa och tvätta sig med vatten efteråt.
Mjölksyrebakterier är bra, men du kan också försöka äta mer C-vitamin, och försöka att undvika socker i mån av möjlighet. Sen är det helt basic saker som att sova utan trosor, att använda underkläder av bomull och inte använda strings eller väldigt åtsittande kläder som inte andas.
Jag tror att du kan få bra råd om du kontaktar preventivrådgivningen, och då kan de lägga remisser för att kolla upp allt det andra på samma gång (bakterieodling och könssjukdomar). Om du verkligen är ellergisk mot fluconazol så är det lite knepigt eftersom en stor del av svampmedicinen har det som verksamt ämne, så det tycker jag att du skall kolla upp med preventivrådgivningen samtidigt som du ringer dit.
Hoppas att ni får en fin resa.
Kram
Tessi