Svar på ditt svar
07.04.2016
Svar på ditt svar på min fråg Sk Sf
Jag är absolut inte arg eller sur på dig/er. Och jag tar mer än gärna mot flera tips på böcker och sådant att läsa!! Men det du svarat är mycket av sådant som jag redan läst som inte går in i mig och i mina tankar och jag får inte i ihop det. Men testar och ser vad vi kommer fram till efter det här :)
1. Visst är det väldigt egoistiskt att hela tiden tänka på mig själv och att tänka på vad ALLA ANDRA tänker om mig själv, men vad säger du om jag säger att det du förklarar i din punkt 1 betyder med andra ord förklarat att det är värdelöst att man ens gör något, att det är världelöst att ens göra några avtryck och intryck. Hela människans existens blir ju nästan värdelös - för man måste ju ge och göra INTRYCK på andra människor och man måste visa vem MITT bästa jag är (eller tron på mitt bästa jag). Vårt liv är ju princip en ständig växelverkan med andra. Eller hur? Men hur gör man då när inte ens bästa jag finns (eller tron på mitt bästa jag)? Hur skall jag någonsin kunna våga kasta ut mig och göra intrycken och avtrycken för den JAG är när man tycker att den jag är inte är tillräckligt bra eller inte ens bra? Så jaa det betyder att mina tankar ständigt snurrar kring mig själv, bilden av mig själv och hur jag skall framstå för andra? För jag vill ju ge andra mitt bästa jag.
Nå om vi ser det så att vi inte skall leva i växelverkan med andra utan vi ser det på att JAG skall leva i växelverkan med MIG SJÄLV och visa mig själv mitt bästa jag - hur skall jag kunna visa mitt bästa JAG eller det där "tillräckliga bra jag" för MIG SJÄLV när jag känner att det inte ens existerar?
2. Jaa det är MIN självkänsla och jaa det är MITT självförtroende och det är jag som sätter alla stopp för mig själv och det har jag ju uppenbarligen märkt av. Och jaa det är jag som ansvarar för min självkänsla och självförtroende. Men har jag inte tagit mitt ansvar över min självkänsla och självförtroende? Jag kämpar varje dag att ändra tankar på att "ingen bryr sig om dig" "du är tillräckligt bra" tankar. Jag har tagit ansvaret att se till att läsa och lära mig mera om självförtroende och självkänsla genom att läsa böcker och hemsidor och nu fråga råd av kunniga (alltså ni).
Jag vet att det är JAG JAG JAG JAG, men jag får inte tron på mig själv att jag är bra som jag är och acceptansen om att det är okej att jag är dålig på vissa saker. Jag får inte de tankarna vinklade.
3. Hm, visst har jag gjort det tagit den enklare vägen och gett upp en del saker Orsaken? Varför skall jag göra saker som får mig att må ännu sämre? För de sakerna jag gör får uppenbarligen bara mig att bara må sämre eftersom jag anser att det jag ger i från mig är dåligt. Det bryter ner uppbyggande av mitt bästa jag.
MEN jag har inte heller gett upp allt att göra saker utan jag gör nog också en hel del men det är en tidsfråga när jag kommer att ge upp det med. Orsaken till att det är en tidsfråga? För varje gång jag gör något i växelverkan med andra så känner jag - varför kunde du inte göra bättre? varför visar du inte det bästa jaget osv?
4. Den tränas och tränas men värken är ändå där.
(När jag skriver om det bästa jaget, menar jag inte att jag skall vara världens perfektonist utan jag menar att jag vill kuna tycka om mig själv och acceptera mig för de bra sakerna jag har och får de dåliga sakerna jag har)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.04.2016
Hejsan,
Bra att du ändå känner att du kan ta till dig vårt svar :) Ibland kanske vi inte förstår hela saken när ni frågar och så kanske vi svarar fel, eller så kanske vi tänker på ett annat sätt och så känns svaret inte rätt. Men det är jätte bra att ni hör av er hit igen och kanske ger mera information så har vi en möjlighet att rätta till allt.
1. Såklart ska vi göra intryck, det vill vi ju alla. Ingen vill glida fram genom livet helt obemärkt utan att någon lägger märke till dem. Det är nog helt naturligt att man i ungdomen har många tankar kring livet och meningen med livet och såklart kretsar mycket kring man själv. Många gånger är det självkänslan och självförtroendet man borde jobba med, läs våra infosidor om det, HÄR. Om man ska kunna fungera ihop med andra människor så måste vi börja med att gilla oss själva. Om man inte tycker om sig själv så kan man inte umgås på ett tillfredsställande sätt med andra. Men man ska komma ihåg att vi är alla lika viktiga och såklart är det vi själva den som är allra viktigaste i vårt liv.
2. Jag vet att det är jätte svåra saker att jobba med. Du har säkert kommit jätte långt på väg om du jämför med hur det var innan du började läsa och fördjupa dig i böcker och information. Ta ett litet steg i taget, tänkt inte så långt fram. Kanske du redan läst denna bok: http://www.bokus.com/bok/9789150216547/momo-eller-kampen-om-tiden-en-sagoroman/ Men om inte så kan jag varmt rekommendera den. Det är egentligen en saga men den har så många fina djupare sanningar. Den öppnar verkligen ens ögon vad gäller många saker. Där är tex en gatsopare som förklarar att det i början av en lång gata känns jätte jobbigt och som ett evighets jobb innan han kommer vara i andra änden, men om han istället för att spana mot den andra änden som är så långt borta bara tar ett kvasttag i gången, ett steg i taget så plötsligt kommer han att upptäcka att han har sopat hela den långa gatan och inte känner sig alls trött. Så tror jag man måste tänka med många saker i livet. Man kan inte tänka hur allt ska reda upp sig där någonstans i framtiden, långt långt där framme, då orkar man inte kämpa sig hela den långa vägen dit. Man måste ta ett litet steg i gången, ibland bara ett andetag för allt annat känns för övermäktigt. Sen helt plötsligt kommer man upptäcka att man är genom allt det jobbiga och oöverkomliga och faktiskt har kommit ut på andra sidan av allt det svarta. Med andra ord, orka kämpa vidare fast det känns som att stå i tuggummi ibland <3
3. Här igen, träning ger färdighet. Varför skulle det du gör vara sämre än vad någon annan gör? Tror du att andra tänker så, kanske de har fullt upp med att tänka på vad de själva gör och säger och grämas över det? Oftast så hinner vi inte fundera över vad andra säger och gör utan har fullt upp med eget.
Vi ska inte göra saker som får oss att må dåligt. Ibland måste vi göra saker som inte är jätte roliga, men om vi direkt känner att vi mår dåligt av något så måste vi stanna upp och utvärdera om vi kan göra på ett annat sätt som inte känns lika illa. Livet är inte en spikrak bana med enbart roliga och givande saker, tyvärr så måste vi göra en massa mindre roliga saker som att betala räkningar, städa, tvätta kläder, koka mat osv. Men på något sätt måste vi hitta en meninge med livet och ha saker som vi får energi av som gör att vi orkar ta oss genom de saker som tar mera än vad de ger. För en sak är säkert, vi kommer alltid att ha av båda sakerna i våra liv, och det har vi alla, fast vissa låssas att de glider fram på ett bananskal. Det finns något i alla gårdar brukar min en kompis säga och med det menar hon att ingen lever det perfekta livet, vi måste bara ha rätt inställning och inte förstora upp saker å ting, och inte tro att alla andra har det så mycket bättre, lättare och roligare än vi. Alla har både roliga och mindre roliga saker i sina liv, vi kommer inte ifrån det.
4. Jag hoppas du kan söka hjälp och få gå och prata med någon, om det känns att du inte får någon rätsida på livet på egen hand. Det är ju så här i allas våra liv, vi behöver inte klara allt själv, det är helt ok att säga att nu orkar jag inte längre, nu måste jag få hjälp. Det finns folk som jobbar med att hjälpa den som mår dåligt. Om vi bryter ett ben spjälar vi ju inte det själv heller, eller tänker att nå, nog växer det ihop så småningom av sig själv. Nej, bryter vi ett ben så går vi till läkaren som är specialist på att fixa brutna ben och så kan vi hoppa vidare genom livet.
Vi ska våga be om hjälp, för om inget vet att vi behöver hjälp kan ingen hjälpa!
Många varma kramar till dig,
Ungdomsinformatören Sanna