svar snabbt snälla :(
24.05.2016
Hej,att jag har haft springmask för några år sen och det var jätte obehagligt och nu för några dagar sedan började de kittla lite i rumpan på kvällen och den har jag märkt att det här gjort det också på dagen lite är det ändå springmask? Idag så spenderade jag alla mina pengar på medicin mot springmask pyrvin heter de tror jag och tog den på eftermiddagen och det är nu kväll men jag kan ändå känna hur de kittlas hur länge jag det innan medicinen värker färdigt? eller var det ens springmask har är jätte rädd och tycker det är obehagligt och jag kan inte sova ordentligt.Vill inte heller säga åt mina föräldrar vet att jag borde man jag tycker det är för pinsamt.... :( vad ska jag göra om de inte slutar kittlas?? Jag vågar inte heller kolla på toapappret eller i wc:n om jag kan se nå vita maskar för att samma sak igen det är så obehagligt jag kan inte tänka på det utan att nästan då panik snälla svara på alla mina frågor vet inte vad jag ska ta mig till?? :( :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.05.2016
Hej.
OM det är springmask som gjorde att det kittlade i rumpan på dig, och förutsatt att du tog rätt dos av medicinen (1 tablett/10-15 kg) Så om du t.ex. väger 30-45kg så skall du ta 3 tabletter, 45-60kg 4 tabletter o.s.v. ) Så borde medicinen bita på springmaskarna och då borde det nog ha slutat kittlas vid dethär laget.
Jag kan förstå att det kan kännas superobehagligt att titta på toapappret eller i wc:n, men det är nog ändå viktigt att du gör det. OM det var springmask, eller egentligen oavsett vad det är som orsakar besvären så är det ju jätteviktigt att man behandlar rätt sak. Det är inte heller bra att äta mediciner i onödan.
Det kan finnas andra saker än springmask som kan göra att det kliar eller kittlar i rumpan. T.ex. om man har små sprickor vid ändtarmsöppningen. Dem kan man få t.ex. om man har gått väldigt mycket på wc och torkat sig mycket eller haft trög mage. Man skall undvika att tvätta sig med tvål i stjärten eftersom det gör huden torrare4 och då börjar det lättare klia. Så bara vatten är det bästa då man tvättar sig i underlivet.
Om det är springmask så brukar det klia jättemycket på natten, och oftast mindre på dagen, men på basen av det du skriver så kanske det inte har varit riktigt så brutalt? Då kan det ju också hända att klådan beror på någonting annat. Så om du ännu har problem med klåda så tycker jag först och främst att du skall tvätta rumpan med vanligt vatten, men om det bara fortsätter så kan du försöka tala med dina föräldrar eller med din skolhälsovårdare. Jag förstår att det känns pinsamt, men egentligen är det ju helt dumt att det skall behöva kännas så - rumpan är ju bara ett ställe på kroppen. Det kunde ju lika gärna vara din hand det kliade på och då skulle det ju inte vara det minsta pinsamt. Så försök isåfall ta mod till dig och berätta om saken för dina föräldrar eller för din hälsovårdare så får ni tillsammans försöka lista ut vad det beror på och hur ni skall behandla det.
Det ordnar sig!
Kram
Tessi