(Svara fort)! Utslag efter feber,hosta
08.03.2015
Hejsan decibel jag har haft väldigt hög feber i tre dagar nu,dom två sista dagarna har den varit rätt "normal", MEN jag har börjat få utslag nu, på benen och armarna, det kliar mycket och jag har haft på vanlig hudkräm etc, under febern hade jag också hosta osv, tog bara vanliga medecinwr som alvedon och ipren. Känner mig fortfarande yr & har overklighetskänslor även fast febern har tagit slut nu, jag undrar om detta är något farligt?! Utslagen kliar hela tiden, snälla svara inte bara med att jag ska kolla upp en läkare! Har nog även drag av hypokondri, tvångstankar osv så har också fått för mig att jag kommer dö snart.. Snälla svara fort!! Om det är någon som också har fått dessa "symtom" efter feber, hosta osv snälla skriv! Orolig..(Överreagerar kanske lite)

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.03.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej Orolig! Nu dröjer svaret från Ungdomsliv.fi, svarar dej lite kort eftersom du nu tyvärr har fått vänta lite. Att bedöma utslag per telefon eller ännu svårare: via en text är nästan hopplöst. Jag vill se alla utslag med egna ögon för att kunna avgöra. Det finns utslag som hänger ihop med förkylningsvirus men du kan också ha utslag som hänger ihop med en allergisk reaktion eller en svampinfektion på huden. Mitt råd till dej är att vända dej till din skolhälsovårdare för att hon i första hand ska titta på dina utslag och avgöra fortsättningen.
Jag hoppas att du också i samband med din oro för utslagen kan ta upp med hälsovårdaren dina tvångstankar och drag av hypokondri och dödsskräck. Hon kan hjälpa dej. Såna här rädslor tenderar att bli värre med åren om man inte börjar bearbeta dem i tid. Det är inget onormalt utan du kan få fin hjälp redan efter några samtal.
Krya på dej!     Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare
Hej!
Skulle vara otroligt om du skulle dö för feber o hosta samt utslag.
Först vill jag säga att man kan nog få utslag tillsammans med högt feber. Alltid då man har symptomer som du efter högt feber skulle det vara bra att besöka läkare. Fast du ville inte få det som svar. Det är omöjligt att säga vad dina symptomer och utslag är utan att se. Med skriftligt svar kan man bara gissa vad kan det vara. Då man verkligen ser utslag kan man svara bättre.
Rekommenderar dig att kontakta läkare om du fortfarande har symptomer, också om du inte har men du tänker på dom.
Miia – hälsovårdare, Ungdomsliv.fi
Vår samarbetspartner Ungdomsliv.fi har svarat den här frågan. Frågan och svaret kommer att synas också på Ungdomsliv.fi Frågor -tjänsten.