Svett, hjälp!
04.05.2020
Hej! Jag lider av svettproblem som förstör mitt liv! Jag rakar mina armhålor, tvättar mig 2-3 gånger i veckan med tvål och använder deo alltid bara på ren hud. Ändå luktar jag konstant svett. Jag svettas när jag rör på mig ens lite eller blir nervös. Jag är lite överviktig men har god hygien. Behöver verkligen hjälp för jag skäms och svetten hindrar mig från att våga vara med människor och använda vissa tröjor. Vad ska jag göra finns det någo tips och trix? svettigtjej:(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.05.2020
Hej,
Då man luktar svett så är det inte svetten i sig som orsakar lukten utan bakterierna man har på huden, och till viss del vad man äter. Hur mycket man svettas beror t.ex. på vilken kondition och ämnesomsättning man har. (ofta den vägen att ju mer man rör på sig - desto mer svettas man eftersom kroppen försöker kyla ner sig. Med andra ord handlar det inte om att man skulle svettas mer för att man är otränad.)
Det du kan börja med är att tvätta dig under armarna alla dagar. Tvål är å ena sidan bra för det rengör huden, men å andra sidan kan tvål också torka ut huden vilket i sin tur kan leda till att bakteriefloran blir annorlunda. Du känner antagligen själv om huden under armarna känns torr.
De flesta vanliga deodoranter som säljs i butiken är även antiperspiranter - d.v.s. de gör att man svettas mindre. Om de är "enbart" deodoranter så är det egentligen bara en parfym vars syfte är att täcka svettlukten - men i sig gör inte en deodorant någonting för att förhindra svettningarna. På apoteket kan man köpa mer effektiva antiperspiranter, t.ex. "Absolut Torr". Det är möjligt att det räcker att du använder den varannan dag och sedan en vanlig antiperspirant andra dagar.
Om du inte upplever att du får tillräcklig hjälp av det så tycker jag att du skall ta upp saken med en läkare. Men börja med att tvätta dig alla dagar, med en mild tvål som inte torkar ut huden. Återfukta huden med fuktighetskräm om den känns torr, och köp en effektivare antiperspirant från apoteket.
Kram
Tessi