synen
09.11.2016
Hej!
Hur vanligt är det att man har glasögon men inte äns föräldrar? Är närsynt med styrkan -4 och undrar hur man kan få så dålig syn när inga äns föräldrar har det? Fast visserligen min pappa hade glasögon när han var tonåring.
Bekka

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.11.2016
Hej,
Närsynthet är nog ärftligt, och problemen brukar uppkomma när man är i tonåren och "förvärras" tills man är runt 25, men efter det brukar problemen inte bli värre utan tvärtom förbättras igen, och efter 40 brukar synen vara stabil igen. Så det låter sannolikt att du nog har fått ärva din pappas syn, men att han själv har sluppit sina problem eftersom han har kommit förbi den kritiska åldern.
Så vi kan hoppas på att även din syn börjar stabilisera sig så småningom.
Kram
Tessi