Tappar greppet
09.06.2016
Hej, jag kan inte ens komma på ord för att beskriva exakt hur jag känner mig. Jag känner mig alltid trött, jag känner mig rädd runt om folk och jag undviker flera gånger att bara gå till stan för att jag inte vågar. Jag är rädd för nya människor och helst undviker jag situationer där jag MÅSTE prata. Detta har hållit på länge och ibland är det som att det ligger i bakhuvudet, men ibland så är det så overpowering så jag liksom bara ligger i sängen å gråter.
Praktikanten Ellinor svarar

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
10.06.2016
Hej!
Vad du beskriver är egentligen ett ganska vanligt problem, men som man ofta inte pratar om. Det är ett stort första steg att du själv inser att det är ett stort problem, duktigt gjort! :)
Om man börjar dra sig tillbaka för saker och ting så gör det att du kommer in i en ond cirkel och problemet blir då bara större och större. Det kommer vara svårt, men försök att utsätta dig lite åt gången för det som du inte vågar, om det känns bättre så ta med någon kompis och ni går på stan eller umgås med andra så du blir tvungen att prata någonting. Du behöver inte göra allt på samma gång utan börja med en sak och sen kan du försöka mer och mer :) Du ska inte alltid behöva känna dig trött eller behöva ligga i sängen o. gråta, du ska få vara glad du också! :)
Försök att berätta hur du känner och upplever situationer med någon du känner dig bekväm med, dina närmaste vänner, familj eller vem du känner du vill prata med. Du kan också vända dig till kuratorn så kan de hjälpa dig vidare, det kan vara bra du skulle prata med någon professionell så kan ni tillsammans fundera vad som har orsakat att du känner såhär och hur du kan bli av med det. För det brukar ofta finnas en orsak till att man känner som du gör.
Keep going strong, du är redan ett steg påväg! :)
Kram,
Alexandra och Ellinor