Tinnitus
24.03.2015
Hej, jag måste bara få veta en sak...har jag tinnitus? Härom dan då jag var ensam hemma och det var tyst och stilla och jag just hade snytit mej så började det pipa i öronen...det slutade inte fast jag försökte prata för mig själv eller sätta på musik först efter kanske en timme eller något sånt... Jag fick verkligen panik...för jag har hört på ljudklipp HUR fruktansvärt ljud, tinnitus kan ha och att det inte går bort. Jag har försökt googla på tinnitus och undrat om man kan höra pip i öronen fast man inte har tinnitus, men jag hittade inget. Jag har också fått höra att man t.ex kan ha sömnsvårigheter om man har tinnitus, och det har jag ganska ofta. Jag vill inte prata om det här med mina föräldrar så: Snälla, snälla kan ni hjälpa mig att få fram ett svar på om jag har det eller inte....är JÄTTE orolig för om jag har tinnitus....vill absolut INTE ha det!!!
PS: det händer inte jätte ofta men ibland Kaninen:)

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.03.2015
Hej Kaninen:)!
Vår hälsovårdare-barnmorska Annika kommer i jobb här på Decibel imorgon och svarar på din fråga då :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej Kaninen! I öronen har vi trumhinnorna som är som ett segel som vibrerar vid ljud. Tänk dej lite som locket som på en frysask. När du fräste hårt snor ur näsan så blåste du liksom så hårt att locket på frysasken böjs utåt/uppåt. När man är förkyld är ofta trumhinnan inåtdragen som locket på en fryslåda som är för hårt intryckt.
Därför hörde du pipet i dina öron. Ingenting farligt. Övergående pip i öronen som varar en stund är inget att oroa sig för. Speciellt inte när det kommer i samband med förkylning. Det här reder troligen upp sig när snuvan minskar. För de som har jobbigt med lite öronvärk i samband med snuva brukar man rekommendera näsdroppar mot snuvan. Finns flera olika tillverkare att välja mellan på apoteket och utan recept. Viktigt med nässpray är att inte överdosera utan att följa instruktionerna på förpackningen.
Ifall du får ihållande värk i dina öron behöver du vända dej till skolhälsovården/en sjukskötare på hvc som kontrollerar upp så att du inte har öroninflammation.
Sköt om dej!  Med vänlig hälsning,   Annika      barnmorska - hälsovårdare