Tinnitus
23.08.2016
Hej! Jag har haft tinnitus i lite mindre än 2 år och pipet har under åren bara blivit värre och värre. Det överröstar numera allt i min omgivning och jag står inte ut med det mera. Finns det något jag kan göra för att lugna ner pipandet eller kommer det bara bli värre med tiden?
Nu har jag även fått förkylning och när det stöter till som tex i trappor så värker det som aldrig förr och det rasslar och har sig när jag gäspar.
snälla hjälp! ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.08.2016
Hej,
Ja, tinnitus kan vara ett jätteproblem, och tyvärr är det ofta svårbehandlat. Du skriver att du nu är förkyld, och att du har ont i öronen. Då tycker jag givetvis att du skall börja med att besöka läkaren eller hvc så att de får kolla upp hur det ser ut i dina öron, och om du eventuellt har en öroninflammation på gång.
Det lönar sig absolut att kontakta läkare, och att be om att få en remiss till en specialläkare. Så att de säkert undersöker dig så grundligt som möjligt. Som du säkert redan vet så beror behandlingsmöjligheterna ganska långt på vad det är som orsakar din tinnitus. Så det är viktigt att du blir undersökt och att de försöker ta reda på det.
Sen om dina öron är kollade och allt ser "normalt" ut, men du fortfarande lider av tinnitus, så tycker jag att du skall kontakta en firma i närmaste stad som heter Nemoy. De använder en behandlingsmetod som kallas neurofeedback. Neurofeedback är en relativt ny behandlingsmetod i Finland men t.ex. vid tinnitus har man i vissa fall nått goda resultat. Det kan vara lönt ett försök iaf. Mer om nemoy kan du läsa på deras hemsida.
Styrka till dig <3
Kram
Tessi