Trött
25.08.2016
Hej! Enda sen skolan börjat har jag varit trött, hela tiden. På sommaren hade jag helt åt skogen med sovrutiner och så men kände mej pigg och orkade med dagarna. Nu när skolan börjat är jag såå trött! Sover endå nästan alltid 8h (sällan det blir mindre än 8h) och ibland även längre än 8h, men endå är jag dödstrött efter skolan och ligger i sängen hela kvällen om jag inte har träning... Vad kan det bero på? Vad kan jag annat göra åt saken än att sova (vilket jag gör)? Trött tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.08.2016
Hej.
Det är ganska vanligt att det känns som en chock då man far tillbaka till skolan/jobbet efter att ha varit ledig. Även om man sover ungefär samma antal timmar så kan man ändå ha lite "jetlag" av att man måste flytta om sovrutinerna. Och så glömmer man ofta bort att det faktiskt är tungt att gå i skolan. Men måste koncentrera sig och vara uppmärksam och ta in väldigt mycket mer intryck än vad man har gjort då man har varit ledig - och det kräver energi. Så det är egentligen inte så konstigt att man är trött då man börjar skolan igen efter sommarlovet.
Det du kan göra för att göra övergången så lätt som möjligt för din kropp är att äta tillräckligt, och att sova tillräckligt. Det är helt ok om kroppen kräver lite mer sömn under de första skolveckorna. Det betyder inte att du kommer att "bli beroende" av att sova 10 timmar, utan kroppen slutar nog vara så sömnkrävande sen då den inte längre behöver det. Försök också att leva så regelbundet som möjligt, alltså sova och äta på samma tider varje dag. Jag vet att det kan kännas fruktansvärt tråkigt - men om din kropp fick välja så är det så den skulle vilja ha det.
Om du fortfarande känner dig onormalt trött om några veckor så kan du gå till din skolhälsovårdare och kolla ditt hemoglobinvärde. Det kan också vara bra att ta lite vitamintillägg, t.ex. D-vitamin och någon multivitamin.
Undvik energidrycker, eftersom de enbart är skadliga för din kropp och även om de för tillfället gör att du känner dig piggare så innehåller de ingenting som din kropp behöver eller vill ha. Det enda energidrycker för är att maskera eller undertrycka kroppens egna behov. Då är det bättre att ta en extra tupplur om man känner sig trött - eftersom det är vad kroppen vill ha.
Så försök nu att vara snäll med dig själv och starta lite långsamt. Det ÄR jobbigt att gå i skolan, men om några veckor har du redan vant dig och då kommer det inte att kännas lika tungt (bara normal-jobbigt).
Kram
Tessi