trött
04.04.2014
hejsan!
jag är trött hela tiden. det har blivit så illa att jag ofta sover på morgonen istället för att gå till skolan när jag börjar typ 9 (undervisningen är oftast frivillig) och går först till skolan efter lunchen så jag ska kunna sova till 10. också då har jag svårt att komma mig ur sängen. jag sover minst 8h per natt så det är inte så att jag sover för lite. jag dricker inte så värst mycket kaffe, max ett par koppar per dag (har aldrig druckit mera än så), och utan kaffe känner jag mig helt död trots att jag försöker att dricka så lite kaffe som möjligt. jag motionerar minst ett par gånger i veckan och försöker äta grönsaker och vitamintabletter när jag kommer ihåg det. jag har inte heller svårt att somna på kvällarna och vaknar inte under natten. det att jag är så trött påverkar skolan, jag orkar inte läsa så mycket och minns inte det jag läst speciellt bra. det brukar bli att jag sitter framför datorn och gör inget istället eftersom det är så avslappnande för huvudet, försöker undvika tupplurer eftersom jag då inte orkar upp efter halvtimmespowernapen jag planerat utan kan sova typ 2h i sträck och också då ha svårt att komma upp och göra något annat. vad kan jag göra för att inte vara så trött hela tiden? snark

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
09.04.2014
Hej snark!
Äschdå vännen! Men vi ska ge dig lite fler tips - för oftast är det ändå något i vardagen som man slarvar med utan att inse det som ger tröttheten. Det är ändå sällsynt att trötthet är ett symptom på någon sjukdom, tex problem med sköldkörteln eller liknande, men är du orolig ska du absolut gå till en läkare och kolla upp dig. Men först alltså listan på de vanligaste orsakerna - och flera av dem tar du ju redan själv upp.
- Angående sömnen: de flesta tonåringar behöver nog närmare 9 timmars sömn för att orka ordentligt och framförallt för att nya minnessynapser i hjärnan ska kunna etableras (= så att man ska kunna komma ihåg det man lärt sig under dagen). Det sade en neuropsykolog på sin föreläsning om tonårshjärnan vi var och lyssnade på härom månaden. Fastän du är på slutrakan av vad som kan kallas tonåren, så kan det ändå gälla dig. Dessutom har alla människor lite olika sömnbehov. Hos barn kan det skilja med flera timmar hur många timmar sömn de behöver per dygn, men även för vuxna kan vi naturligt behöva sova mer än de där klassiska 8 timmarna. Minns att MINST 8 timmar är bara rekommendationen.
Dessutom så har vi alla en naturlig dygnsrytm som vi borde lyssna på. Egentligen borde man gå och lägga sig på kvällen när man faktiskt är sömnig och börjar gäspa. För vissa är det redan halv 9 på kvällen, för andra först halv 12. Kolla vilken din naturliga rytm och ditt naturliga sömnbehov är genom att lyssna på kroppen. Då slipper du nog behovet att "sova lite till" på morgonen - vilket också blivit en vana. Speciellt om du sover länge på helgerna och är vaken länge på helgkvällarna, så j*vlas du faktiskt med din dygnsrytm och får tillbringa minst halva veckan med att reda upp den så att du orkar upp på morgonen. Bara för att sumpa det igen nästa helg.
Och försök att skippa tupplurarna också. De messar upp hela dygnsrytmen och råddar till melatonin-serotonin-nivåerna i kroppen. Du kan powenappa i högst 10 minuter eller bara lägga dig på soffan med nyckelknippan i handen och när nyckelknippan faller i golvet stiger du upp. Då har kroppen fått det den behöver ur powernappen utan att störa dygnsrytmen eller nattsömnen. Allra helst borde du gå ut på en kort promenad istället. Det sägs att en halvtimmes promenad i dagsljuset motsvarar en tablett antidepressiva läkemedel (vänta ska vi se om vi hittar artikeln... jo här http://dinamediciner.se/nyheter/psykiatrikern-jill-taube-promenad-lika-bra-som-medicin). Naturlig pick-me-upp-kick alltså.
- Angående maten: nu gäller det alltså inte bara att äta hälsosamt, mångsidigt och regelbundet för att både få energi att orka leva, orka växa och utvecklas och orka med extra såsom träning. Dessutom ska du ha en massa olika vitaminer, mineraler, spårämnen osv för att orka. Brist på någon av dessa ger just - tadaaa - trötthet som symptom: Järn (lågt hb, järnbrist eller till och med anemi), D-vitamin (fås från solen, tillsatt i mjölkrodukter och som kosttillskott från första bästa matvaruaffär), B1, B3 och B12-vitamin (påverkar bla mentala vakenheten, "skärptheten"), folsyra och C-vitamin, omega 3 och 6 (fetter som hjärnan absolut behöver, speciellt omega 6 påverkar koncentrationsförmågan), magnesium (brist ger kronisk trötthet)... De är de vanligaste bristerna som orsakar trötthet. Enklast är att köpa en burk med multivitaminer där de flesta av de uppräknade ingår och överlag de ämnen som folk både behöver och oftast har brist på. Plus igen det här med att äta regelundet och vettigt. Om du har brist på långsamma kolhydrater, alltså bara får i dig snabba kolhydrater som socker och vitt mjöl, så blir blodsockernivån till berg-och-dalbana och då blir man trött på morgonen och eftermiddagen när blodsockret sjunkigt jättelågt.
- Angående att röra på sig. Som vi redan skrev, så är en halvtimmes promenad ungefär som att poppa ett piller mot depression och det beror på en massa saker men framförallt på hormonerna. Då frigörs en massa lycko- och må-bra-hormoner som gör en gladare, mer tillfredsställd och friskare. Vilket gör en piggare och ger sömnen bättre kvalitet. Det funkar faktiskt också med orgasmer, riktigt gabflabb med kompisarna en lång stund, ta cykeln till skolan istället för bussen, en match på Wii sports eller XBox Kinect:en och annan "vardagsmoton" ;)  Däremot, när du sitter stilla långa stunder framför datorn och i skolan, så saktar hela kroppen ner, bla matsmältningssystemet - vilket gör en tröttare. Så regelbundna pauser då du får igång blodcirkulationen är superviktiga bla för koncentrationsförmågan (det sägs att man egentligen inte kan koncentrera sig mer än 25 minuter åt gången). Att surfa på datorn är inte heller så bra som hjärnavslappning ifall du läser bloggar, kollar Facebook och liknande, för det är samma sorts informationsintag som tex i skolan. Vill du slappna av i hjärnan, så använd andra delar av den. Att göra något mekaniskt med händerna vilar de informationsbehandlande och minnesrelaterade delarna av hjärnan, så pröva att sticka eller virka, bordera, rita, måla, zentangle, scrap-booka, spela instrument eller sjung, räfsa eller stryk kläder. Exempelvis när man stickar något enkelt som man inte behöver räkna maskor i och liknande, så går hjärtrytmen också ner till samma som när man gör yoga och hjärnvågorna lugnar ner sig på samma sätt som när man mediterar. Det här GER energi, inte bara för att kroppen lugnar ner sig och slappnar av utan också för glädjen i att göra de här sakerna, se slutprodukten, vara stolt över det man gjort osv. Det här är en av orsakerna till att handarbete blivit så otrooooligt populärt igen. Kolla tex bara mängden pins under DIY and Crafts på pinterest.com, eller värdlens största stick-community ravelry.com (där medelåldern på de som stickar är typ 25 år). Och allra bäst: ta med sticksömmen och sätt dig på balkongen eller i parken i vårsolen. Instant kick åt hormonerna!
Så, försök med de här tipsen först. Ge det ett par veckor. Är du forfarande trött efter det, så uppsök läkare. Trötthet KAN alltså vara ett tecken på att något är på tok, även om det alltså också kan vara så enkelt som lågt HB. Hoppas du är piggare snart!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna