Tunnare hår efter p-piller?
05.02.2022
Hej decibel!
För ungefär ett år sen slutade jag med p-piller och hade då använt dem i 3,5 år. Ganska snabbt efteråt märkte jag att jag tappade jättemycket hår och mitt hår blev jättetunt - har aldrig haft så tunt hår förut. Jag har alltid haft väldigt fint hår (tunna hårstrån) men har alltid haft så mycket att det inte på det sättet sett tunt ut. Tänkte då att det var tillfälligt då kroppen vande sig utan p-piller och så, men nu har det gått nästan ett år och mitt hår är fortsättningsvis jättetunt. Jag tycker inte alls om hur det ser ut längre och blir ledsen över att det direkt jag stylar det framhäver hur tunt det är. Finns det något jag kan göra åt detta eller måste jag bara acceptera att jag nu är en person som har tunt hår?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
08.02.2022
Hej,
Jag har svårt att tro att p-pillren fortfarande påverkar ditt hår! Man kan få håravfall av p-piller, men så fort man slutar så ska håret ta sin kraft igen!
Du kanske ska boka en tid hos läkare, för att reda ut ditt massiva håravfall! Be dem ta sköldkörtelprover! Håravfall är en vanlig biverkning på en överfunktion i sköldkörteln, MEN det behöver absolut inte vara orsaken. Den allra vanligast orsaken till håravfall är stress! Hur ser ditt liv ut idag? Är det mycket runtomkring?
Man kan absolut hjälpa håret att ta fart igen, det finns tabletter på apoteket som man kan ge livskraft och näring till håret - men innan du köper dem tycker jag du ska boka tid på din hälsovårdcentral samt fundera över andra faktorer som kan påverka! Lycka till!
Kram!
Malin