Undrar
10.06.2020
Hej! Lite konstig fråga kanske, men varför tycker tjejer att det är så tabu att fisa? Jag menar i omklädningsrummen i skolan så fiser killarna jätte mycket men när tjejer råkar göra de så låstas dom som att det var nåt annat och pratar bort det och blir allmänt stela. Det är ju naturligt och man måste ju släppa ut kroppens gaser men varför är det sån stor skilland mellan pojkar och flickor i detta ämne?
/Fundersam tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2020
Hej,
Jag tycker inte alls att det är en konstig fråga, utan en väldigt BRA fråga. Det är helkorkat att det finns en skillnad mellan könen i detta. Jag tror ändå inte att det gäller alla - det finns killar som inte heller fiser öppet - och det finns tjejer som gör det. Egentligen handlar det nog rätt långt om hur vi blivit uppfostrade och vilket beteende vi har lärt oss att "är okej".
Jag tror ju att tjejer har ganska samma gasbildning i kroppen som killar, men historiskt sett har det funnits väldigt många regler om vilket beteende som är accepterat för tjejer (givetvis också för pojkar - men jag vågar nästan påstå att det funnits flera och kanske strängare regler för tjejer). Sen är det ju en helt annan diskussion vilka av dessa regler som behövs - och vilka vi själva fortsätter att upprätthålla och föra vidare.
I princip tycker jag väl personligen att det är en ganska bra regel att man inte fiser hur öppet som helst. Om man står t.ex. i kassakön eller i hissen tillsammans med obekanta människor så skulle det vara lite obehagligt att lukta på andras fisar (OM alternativet finns att personen försöker hålla tillbaka fisen tills hen är mer isolerad eller i frisk luft). Men i det kan man säkert tänka på flera olika sätt.
Så var och en har ju sin egen frihet att göra som de själva anser att är rätt. Vill man att tjejer skall få fisa mer öppet så är det bara att börja på och försöka ändra på den kulturen. Precis som du skriver så är det ju någonting helt naturligt - och det är ju inte som om det skulle vara brottsligt att prutta i ett omklädningsrum - så det värsta som kan hända för en tjej i det sammanhanget är att de andra i omklädningsrummet inte delar hennes uppfattning - och så är det ju i alla andra sammanhang också.
Våga vara först ;)
Kram
Tessi