utan kraft
02.06.2014
Såå trött. Och ledsen. Och tom. Så är jag nu. Liksom, varje dag är det tungt att stiga upp, tungt att gå runt och låtsas att allt har blivit bättre. Det har det inte. Jag är ännu nere i mörkret, sjäövskadebeteendet blir bara värre. Och maten, isch, får sån ångest av den också nuförtiden. Jag vet inte hur jag ska orka leva.. Vad ska jag göra? (och jo jag går till en terapeut redan, och äter även medicin..)
Jag vill som bara kunna njuta av livet igen. Har inte gjort det på flera år. Jag vill kunna le utan ansträngning igen. Bara kunna njuta av livets fina. Men,det går inte. Vad är det för fel på mig? Jag hatar verkligen mig själv. Ingenting klarar ju jag av. Jag orkar inte mer..
Terapeut Kirsi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.06.2014
Hej, du verkar ha det verkligt jobbigt just nu :( Vi tar hjälp av en av våra experter för att svara på din fråga, svaret kommer här under så fort vi bara får det. Hoppas du orkar vänta lite till.
Många kramar ungdomsinformatören Sanna
Till rubrik ”utan kraft”
Tack för att du vände dig hit till Decibel med din fråga.
Du skriver inte direkt varför du äter medicin eller går till terapeut, men jag läser att du redan länge mått ganska dåligt och verkligen försökt göra något åt det. Det att man söker sig till en terapeut/läkare och berättar hur man har det, har ofta föregåtts av en lång period av illamående och jag är glad att du har den kontakten att lite falla tillbaka på.
Men tröttheten, ledsenheten och det självskadande beteendet är kvar, skriver du. Kommer du ihåg när allt började? Eller med andra ord, när var du senast glad/lycklig? Har något stort hänt i ditt liv eller är det en sakta smygande depression som kanske har en helt fysiologisk orsak? (din läkare har säkert pratat om hjärnans signalsubstanser serotonin och dopamin, som behövs för att man skall må bra, och som man kan avhjälpa med medicin). Oberoende så borde vi kunna hitta något i ditt liv som gör att du orkar kämpa vidare. För vidare skall du, även om det känns tröstlöst just nu.
Det förrädiska med t.ex. depression är, att man så lätt hamnar in i ett ekorrhjul där allt påverkar allt. Tröttheten gör att man helst ligger i sängen och inte engagerar sig i nåt, vilket leder till att man går miste om upplevelser/vänner/motion/skönhet som alla på något sätt kunde bidra till mera välmående. När du inte får trevliga upplevelser så leder det igen till mera trötthet och ledsenhet och så är ekorrhjulet ett faktum. Det allra viktigaste är, oberoende hur det känns, att göra saker som tidigare gav dej glädje. Att fara ut med vänner eller ensam, se på den helande gröna färgen som naturen bjuder på, låta solen värma din hud och försöka ta bara en liten stund i taget. En liten stund som du kan ha kontroll över, en minut av avslappning och några goda tankar. En dag utan att skada dej själv, varken med ord eller handlingar. Tejpa upp små lappar i din omgivning med positiva budskap typ ’jag mår bra’, ’jag är värdefull’, ’livet är gott’, (hur löjligt det än skulle kännas) men bara för att du ständigt blir påmind om att det finns hopp, fast känslorna inte är med. Just nu. En dag kommer det att vända.
Var inte hård mot dej själv och kräv att du genast måste känna glädje. Känslorna kommer inte på beställning och du måste ge dej själv tid! Ta fasta på de minsta av alla saker som får ens lite glädje att komma fram och försök att inte vänta dej mera just nu. Det är bättre att försöka acceptera att just nu är du trött, ledsen och nere än att hata dej själv för att du inte klarar av att känna sådant som andra kanske förväntar sig av dej. Försök våga tro på att det blir bättre.
Det krävs ofta en längre tid för att tappa tron på sig själv och börja se allt i svart, så nu krävs en lång period att börja vända tankarna till något som ger dej möjlighet att börja njuta av livet igen. Det är inte det viktigaste att du tror på tankarna utan att regelbundet öva dej att tänka i sådana banor som gör dej gott. Känslorna följer så småningom.
Så kunde du kanske få någon extra tid till din terapeut för att få mera stöd just nu och eventuellt göra någon medicinförändring ifall dina nuvarande inte har verkat på det sätt som du önskat.
Kom ihåg att du är en värdefull människa med hela livet framför dej. Det finns hopp och möjligheter men ibland behöver man en liten puff framåt av andra. Jag är glad att du ber om hjälp och hoppas att dessa tankar har lite lindrat din ledsenhet. Du får gärna skriva igen om det hjälper
Kirsi