Utslag
05.05.2020
Hej! Jag förstår att denna fråga kan vara svårt att svara på eftersom ni inte kan se utslagen. Jag har några utslag. Det började med att jag vaknade upp(för två dagar sedan) och hade en liten röd, upphöjd prick på nedre delen av min mage som kliade, senare på dagen kliade det en bit från området och senare uppstod det några prickar där också. Igår fick jag en prick på min fotled som kliar mest (påminner om myggbett). Jag har inga besvär på natten utan det är värst på dagen. Har ni någon aning om vad det kan vara, förstår att man inte riktigt vet när man inte kan se dem. Storage

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.05.2020
Hej,
Tyvärr är det precis som du skriver  - jättesvårt att säga utan att se utslagen. Det du kan göra själv är t.ex. att smörja utslagen med hydrocortison. Om du har husdjur (katter eller hundar) så lönar det sig att byta lakan i sängen. Du kan också fundera över om du nyligen har bytt tvättmedel eller duschtvål.
I övrigt gäller det nog mest att följ med, speciellt på våren kan kroppen reagera på många saker eftersom det finns mer pollen i luften, så t.ex. födoämnen som man inte annars reagerar på kan då plötsligt ge en allergiska symtom. OM dina utslag skulle bli stora eller allvarliga så tycker jag att du skall åka till hvc och visa upp dem.
Kram
Tessi