Vad är social fobi?
11.02.2022
Jag undrar lite om social fobi, vad är det för något? Hur vet man om man har social fobi? Jag har oftast nervositet när jag ska redovisa framför klassen, är det att ha social fobi? Salmo
my do

Utvecklingspsykologistuderande My svarar
16.02.2022
Hej!
Vid social fobi har normal nervositet utvidgats till en stark ångest inför sociala sammanhang och framträdanden. Social fobi som även kallas för social ångest klassificeras som ett psykiatriskt tillstånd och innebär att ångesten inför sociala sammanhang och uppträdanden är så stark så att symtomen har en stor negativ effekt på ens vardag.
Det är individuellt vilka situationer som orsakar social ångest, det kan vara allt från att prata i telefon, tala framför grupper eller helt vanliga sociala situationer. Symtomen vid dessa situationer kan vara bland annat hjärtklappning, yrsel, torr mun, svettning samt domningar (obs, man kan också få liknande reaktioner vid vanlig nervositet, exempelvis när man ska hålla ett föredrag, utan att det för den sakens skull är social fobi).
Social ångest kan begränsa den drabbade och försvåra personliga relationer, arbetsliv eller studier. Den drabbade börjar undvika situationer som ger den ångest och drar sig ur personliga relationer. Social fobi förekommer många gånger tillsammans med andra ångestsyndrom eller alkohol- och drogproblem, social fobi kan även utlösa eller vara kopplad till depression.
De som drabbats av social fobi tror att människor i deras omgivning har som tanke att kritisera och döma ens handlingar även fastän det inte stämmer, de kan därför känna en rädsla för att förödmjukas.
Genom att utsätta sig själv för sociala situationer och börja acceptera nervositet som något normalt kommer man till sist vänja sig vid sociala situationer, vid dessa situationer kan man känna symtom som t.ex. svettning och rodnad men här är det viktigt att man försöker tänka på något annat och mera positivt. Här är det även viktigt att man kommer ihåg att användning av alkohol eller droger för att minska ångest inte hjälper!
Det finns även effektiv behandling mot social ångest. Vid behandling av social ångest använder man psykoterapi och medicinering eller en kombination av dessa. Psykoterapin kan t.ex. vara kognitiv beteendeterapi med exponering för sociala situationer som väcker ångest.
Hoppas du fick ett någorlunda svar på din fråga och lycka till!
Mvh, My