vad jag äter
25.01.2016
Hej jag undrar om jag äter bra idag har jag ätit
Morgonmål 100g caschew nötter
Tränade 1,5 h förbrände 900kcal
Lunch: 200g grillad broiler, körsbärstomater en hel ask ett glas valio voimamaito 50 g sockerfria cola flaskor
Mellanmål: rågbröd, en skiva rökt nöt lite smör 1 hel mango
Kvällsmål: två hemgjorda piroger en banan och två klyftor pomelo.
Såklart varierar det från dag till dag men i stort sätt äter jag en varm måltid per dag. Och tränar rätt så mycket.

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
02.02.2016
Hej!
Vi har skickat din fråga till vår kostrådgivare Anna, svaret kommer snart!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny
Hej på dej,
Klokt att du funderar på om din kost är rätt. Hoppas dock att du inte tänker på det alltför ofta dock, ens kostval skall vara en livsstil som går av sig själv. Det viktigaste är att man de flesta dagar äter rätt och tillräckligt medan man mer sällan kan slarva. Vardagsmat och sällanmat ska man alltså hålla isär. Hur ska man då ska veta hur man ska äta "rätt" då man flera ggr per vecka kan läsa om hur man borde äta?! Mina råd bygger på vetenskap och ofta finns det ingen diger vetenskap bakom de kostråd som oftast framkommer i media. Så att blunda för dessa kostråd är klokt eller åtminstone ta dem med en stor nypa salt. Sunt förnuft räcker långt!
Det är svårt att veta om du äter tillräckligt, behöver mer info för det. Men eftersom du tränar mycket är det jätteviktigt att du inte äter för lite. Jag utgår nu ifrån att du är normalviktig. Om man tränar mycket och äter för lite så skadar man sig fortare men man får även sämre resultat av sin träning.
Mitt första intryck av din kost är att du äter för lite och saknar en del näringsämnen i några måltider. Viktigt att alla måltider innehåller kolhydrater, fett och protein. Ditt morgonmål och din lunch innehåller inte många kolhydrater och din lunch innehåller inte heller fett. Nötter (osaltade) är ett bra och nyttigt livsmedel men inget som näringsmässigt passar som en hel frukost. Att tex ha några cashewnötter på naturell yoghurt är en annan sak, men då bör man även äta en smörgås med åtminstone margarin på. (Gärna bröd med minst 6%fiber och ha koll på att inte socker är tillsatt i brödet). I en sådan måltid ingår alla näringsämnen kroppen behöver. Lunch och middag är likvärdiga. Din middag (om det kallas kvällsmål för dig) är bra, men din lunch är för liten och borde utökas med potatis, fullkornsris eller -pasta och gärna lite olja på dina tomater. Tänk på tallriksmodellen.
Det fattas även en måltid för dig, det jag kallar kvällsmål eller så har du hoppat över middagen. Det rekommenderas dagligen fem måltider med ca 3h mellanrum och inget småätandet mellan. Dvs frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. På det viset får man i sig det man behöver och håller även vikten.
Håll dig till vardagsmat de flesta dagarna men unna dig ibland sällanmat. Funderar på vad som är vad så kan du kika på matpyramiden, där hittar du sällanmat i toppen och vardagsmat under. Enkelt sagt så är sockerrika produkter sälkanmat men även livsmedel med hög andel mättat (dåligt) fett som tex korv.
Du verkat vara duktig på att äta grönsaker, frukt och bär. Toppen! Det rekommenderas ett halvt kg grönt och frukt/dag. Äter man en portion per måltid så kommer man enkelt upp i rekommendationerna. Fortsätt så men öka lite på resten.
Fråga igen om det behövs!
Vänlig hälsning, Anna - kostrådgivare och sjukskötare