vad skall jag göra med mig själv?
07.10.2015
Vart bär livet med mig. Allt känns så hopplöst. Jag kämpar mig upp varenda dag för att ta mig igenom mina hårt planerade dagar äta, slita och träna. Jag tränar 2 gånger per dag och jag börjar själv bli orolig på mig själv. Är så trött i kroppen och knoppen. Jag mår inte okej. Vad har jag för fel? Det tar mycket energi av mig och jag kan knappt umgås med vänner mera för de vill inte vara med mig. Och jag har inte tid. Det enda jag egentligen har tid med är att äta träna och jobba no more. Kära decibel mitt liv går i kras, vad skall jag göra? Orkar inte söka hjälp orkar inte med mog själv. Det tär på mina relationer och ingen förstår åååh jag blir deprimerad!

Ungdomsinformatören Jenny svarar
PT Sarah svarar
14.10.2015
Hej!
Din fråga har blivit skickad till en av våra experter, så svaret kommer här under då vi får det!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny
Hejsan!
Varför tränar du två gånger per dag? Ingen, förutom proffsidrottare, gör det. Orsaken till det är just att vi som har ett vanligt jobb inte orkar träna flera gånger om dagen. Det enda du gör genom att träna så ofta är att slita ut dej själv, och det har du ju redan märkt. En normal träningsdos för en frisk människa är 3-4 pass i veckan. Om du tränar enligt det utvecklas du och orkar samtidigt med vardagen. Som du kör på nu, så ger du inte kroppen någon återhämtning alls, och det kommer tyvärr att synas inom en snar framtid genom t.ex. skador eller överträning. Du måste dra ner på takten nu, innan det är för sent. Det som du håller på och gör är att du sakta men säkert bryter ner dej själv tills du blir sjuk. Kroppen är många gånger smartare än hjärnan, om vi driver våra kroppar för långt blir vi sjuka, det är kroppens försvarsmekanism. Om du inte orkar ta tag i situationen på egen hand måste du söka proffshjälp, och, du måste göra det nu innan situationen blir ännu värre.
Ta hand om dej!
Hälsningar,
PT-Sarah