Varför?
20.11.2016
Hej jag är en person som är svartsjuk ganska så mycket. varför är jag svartsjuk? Jag har bra självkänsla ,Jag vet att jag duger som jag är å är lika värdefull som alla andra. Jag har alltid haft svårt att lita på andra som typ att säga något hemligt till en kompis förälder osv, ifall de skulle säga vidare. Men jag vet inte varflr jag är svartsjuk, flr jag har världens finaste pojkvän som är så snäll och bryr sig om mig och jag vet att han inte skulle göra något mot mig. Men jag blir så ledsen direkt han är med någon annan. Jag skulle vilja veta vad han tänker och tycker om andra och om mig. Jag vill inte vara det mera. Börjar ha nog! ..

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
24.11.2016
Hej!
Det verkar som att du förstår själv att det inte finns någon orsak till att vara svartsjuk eftersom du redan har det mesta som du vill ha, och det är redan ett långt steg framåt! Svartsjuka beror ofta på att man är rädd att förlora någon eller något eller att man är rädd för att bli sårad. Oftast har man varit med om det tidigare vilket förstärker svartsjukan. Det här gör också att man blir uppmärksam på detaljer som kanske egentligen inte betyder någonting vilket gör att man blir ännu mer rädd och svartsjuk. Det verkar som att du till exempel kanske har berättat någonting i förtroende åt någon som sedan fört det vidare och brytit ert förtroende och att det här sedan har först över på din pojkvän.
Fundera först på när exakt det är som du blir svartsjuk och hur känns det i kroppen, vad tänker du på då? Hur beter du dig när de här tankarna och känslorna dyker upp? Det vanliga är att man försöker kontrollera situationen genom att kontrollera andra. "Vad håller han på med nu? Vad tänker han om den andra personen och om mig?" När svartsjukan kommer försök då att inte kontrollera situationen och att inte göra någonting för att få svartsjukan att försvinna. Det kommer att göra att svartsjukan (kanske ångesten och rädslan) ökar för en stund för att sedan sakta gå neråt igen. Om det här fungerar så fortsätt på samma sätt varje gång du känner dig svartsjuk. Då intalar du din hjärna att du visst kan lugna ner dina känslor utan att du måste kontrollera något.
Det är svårt att börja lita på människor om man flera gånger har blivit sviken. Det gäller att ta risken och lita på någon för att motbevisa dig själv. Det kommer alltid att finnas människor som kommer att svika en någon gång, men det är inte värt det att helt sluta lita på alla människor på grund av det. Här finns en bra sida som du kan läsa mer om svartsjuka!
Hoppas det här hjälpte dig och lycka till!
Kram/Sessi