värkmedicin
07.07.2016
Om jag har svår mensvärk, hur många mg burana får jag ta?
Och vad händer om man tar typ 5000 mg? Kan man dö av det? Eller bli medvetslös?
undrande

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
07.07.2016
Hej undrande,
Burana är ett läkemedel som du får i endast 400mg:s tabletter receptfritt från apoteket. Behövs det starkare tabletter så krävs det ordination av läkaren. Har du stark mensvärk så kan du nog ta 1 tablett (400mg) tre till fyra gånger per dag. Nåt mer än det rekommenderar jag dig inte att ta utan att ha pratat med läkaren om det. Är det här regelbundet, alltså att du flera dagar under varje månad måste ta såhär mycket värkmedicin, så råder jag dig att prata med en läkare för att kolla upp din situation. Du kan också ringa preventivrådgivningen på din kommun för att få hjälp den vägen.
Har du väldigt svår mensvärk tycker jag att du, istället för att proppa i dig massor av Burana varje gång, kan se till andra alternativ. Till exempel p-piller brukar hjälpa mot mensvärk och riklig blödning och så finns det andra mediciner som läkaren kan ordinera.
Tar man 5000 mg Burana så är det en överdos. Det är svårt att förutse vad som händer med kroppen om du tar så mycket av just det här läkemedlet men samtidigt är det en överdos vilket tyder på att det är skadligt för kroppen. Därför ska man ALDRIG ta mera medicin än man har blivit ordinerad! Då det gäller receptfria mediciner och man är osäker hur mycket man kan ta, så ska man väldigt noga läsa igenom bipacksedeln (det gäller även receptbelagda läkemedel) och fråga någon som vet om råd. Vilket du nu just gör :)
Allas kroppar är olika och hur vi reagerar på ämnen varierar från person till person. Därför kan man inte säga om hur en viss person reagerar på 5000 mg Burana. Men ja, risken finns alltid då det kommer till överdoser att man kan bli medvetslös!
Har du alltså svåra menssmärtor så ring ditt hvc, ring preventivrådgivningen där för att få råd vad du ska göra. Får du rätt hjälp så blir din vardag också lättare då du inte behöver gå omkring med svåra smärtor några dagar i månaden :)
Kram
Alexandra, sjukskötare