Vattenkoppor
01.05.2019
Hej decibel!
Jag är en kille som undrar om det är farligt om jag ennu inte har fått vattenkoppor? Har hört att de kan va allvarligt om man får det då man är gammal å jae rädd fö det
Å ja har int fått nå vaxin fö e ele na så jae liti oroli
Snabbt svar tack!:)
Agudboi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2019
Hej.
Vattkoppor är en smittsam virussjukdom som man oftast smittas av då man är barn. Man brukar få feber, värk i kroppen och vätskefyllda blåsor på kroppen. Hos barn brukar sjukdomen räcka i ungefär en vecka. Om man inte har smittats som barn utan får smittan först som vuxen är den ofta aggressivare. Man får mer blåsor, mer klåda och det tar längre tid att bli frisk.
För vuxna kvinnor som inte har haft vattkoppor innebär det en risk om kvinnan är gravid och smittas - eftersom det kan leda till fosterskador. För både män och kvinnor innebär det en risk om man har försämrat allmäntillstånd eller vissa grundsjukdomar. Då kan man överväga att vaccinera sig mot det. (Vaccinet ger inte ett 100% skydd, men förloppet är oftast lindrigt om man blivit vaccinerad.) Med tanke på din ålder så kan du fundera på om du borde vaccinera dig. Sjukdomen är jobbig om man får den som vuxen - men leder inte till samma följdsjukdomar som t.ex. mässling och påssjuka (som du antagligen vaccinerats mot som barn eftersom följdsjukdomarna kan vara allvarliga).
OM du skulle misstänka att du smittats med vattkoppor så skall du så fort som möjligt söka dig till läkare, så kan läkaren skriva ut en medicin som gör förloppet lättare. Men det innebär att man måste få behandlingen genast, vilket kan vara svårt eftersom man inte alltid vet om att det är vattkoppor man har.
Fundera på vaccination, men det är ingen panik som jag ser det om du annars är grundfrisk.
Kram
Tessi