växer för mycket
27.11.2013
Hej! Har i en lång tid nu försökt bygga upp min kropp, och i början gick det bra fasst jag växte så snabbt.men nu har träningen slutat göra resultat,allt börjar bara breda ut sig och det är skit jobbigt också då man börjar närma sig 1,80 redan fasst man är så ung :( har även ett problem med att jag spyr hela tiden då jag gör mitt bästa i b.l.a idrott fasst jag har bra kondition. Jobbigt då inte enns astma medicinerna funkar!
inte utseendefixerad

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
02.12.2013
Hej!
Oj! Ta det lugnt! Och stäng inte öronen (ögonen) nu fastän vi skriver det här, men du är ju så himla ung!!! Vad hade du riktigt väntat dig av din kropp? Du är inte en vuxen man på lääänge ännu, så klart att du inte kan bygga upp din kropp som en vuxen man ännu. Den tillväxt du gjort nu kan ha fått boost av att du utvecklas mot att bli man, alltså får de manliga dragen som testosteronet och generna ska utveckla åt dig (bredare axlar, mera muskelmassa och liknande). Men det finns ju en gräns för det också! Framförallt är det vanligt att unga killav växer i "knyckar", så att de emmellanåt tex skjuter i höjden, men emellanåt verkar stampa på stället utvecklingsmässigt. Inte ens fastän du skulle vara en vuxen man, så kan du räkna med att träningen ska ge resultat som en brant kurva uppåt - även för alla andra går resultaten i vågor med toppar, dalar och långa perioder av "stillastående".
Att pressa din kropp nu är troligen mera skadligt än nyttigt - för risken är ju så mycket större medan man växer också att man överanstränger något eller sliter på något som håller på att växa! Var försiktig med din kropp! Med risk för att låta som gamla tjatmostrar nu, men du ska faktiskt leva i den där kroppen länge ännu. Så skada inte tex något knä nu så att du inte kan utöva din älsklingssport för resten av livet sedan. Varnar inte din tränare dig? Eller ens gympaläraren?
Nä, kanske du inte är utseendefixerad - men vi slår vad om att du "köpt" en massa idéer om utseende och träning som varit riktade åt vuxna män. Så gott som varendaste sport- och motionstidning, nätsida, träningsprogram osv är uppbyggt för färdigväxta och vuxna. En tonårskropp behöver något heeeelt annat, man måste akta på ett helt annat vis! Du KAN inte köra lika många reps som en karl, kan inte springa lika långt med samma puls, kan inte lyfta lika tungt! Spelar ingen roll om du ser ut som en karl redan. Och gör du det ändå så är risken så stor att du ska skada dig på sätt som inte går om fastän du vilar en vecka.
Att du spyr efter ansträngning är kroppens största varningssignal om att "din j*vla idiot, det där klarar vi inte av!!!!" och betyder helt enkelt att du tar i för mycket. Det är inte din kropp som inte är stark nog, det är din hjärna som är för dumdristig! Hur coolt det än låter när "stora pojkarna" skryter om att de tog i så de spydde, så är det mera ett tecken på hur lite de kan, hur lite de vet om sina egna kroppar, hur lite vett de använder när de tränar. Inte heller kan du förlita dig på att dina astmamediciner ska fixa allt åt dig. Har du astma så måste du ta en annan typ av hänsyn till din kropp än en som inte har det. Vet tex din läkare om hur mycket du tränar?
Så snälla, börja nu tänka lite på insidan också - och se till att skaffa fakta på hur en tonårskropp fungerar jämfört med en vuxen mans. Någonstans måste det ju finnas utbildat folk som kan kontrollera att du inte tar i som en karl. Inte för att karlar alltid är så förnuftiga med sina kroppar heller - hörde en idrottsfysioterapeut säga en gång att hälften av alla idrottsskador skulle inte ha hänt ifall den manliga idrottaren ifråga hade tränat förnuftigt och inte rivit i allt han orkat.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena (och btw spelar Lena fotboll på liga-nivå och har spelat sen barnsben, så hon har förstått det här med att inte ta i så man tuppar av...)