Vikt
20.01.2016
hej! jag räknade ut mitt BMI och det var något på 15, undervikt alltså. min vikt är inget jag tänkt på förut, har bara sett mig själv som smal och inte smalare än andra. jag gillar mat oftast, men äter ju inte som en häst direkt. ser alltid till att äta alla mål och blir därför sällan hungrig och om jag blir det äter jag såklart direkt. :) nu undrar jag, måste jag ens tänka på min vikt? den stör ju mig inte och jag får regelbundet mens osv. för fastän man är 160 cm och runt 42 kg kan man ju ändå må bra. jag har ju ingen ätstörning och jag tror att min smalhet beror på gener(mamma är också liten). skolhälsovåradaren har heller inte påpekat min vikt, så det verkar ju inte vara några problem? BMI ska man tydligen inte helt lita på heller eftersom det ju inte kan säga något om hur jag mår - jag mår bra! motionerar gör jag sällan, så jag förbränner inte mycket.
är det här ändå helt normalt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.01.2016
Hej.
Nej, du har alldeles rätt i att man inte skall förlita sig så mycket på BMI. Det säger ingenting om hur man mår, och framför allt ingenting om vad man har för inställning till sin egen kropp. Vilket trots allt ganska långt är det som avgör.
Jag tycker att det låter som om du har ett avslappnat förhållande till ditt ätande och din kropp. Du äter alla mål och äter då du är hungrig. Din mens kommer och är regelbunden. Det du kan ändra på om du vill ändra på någonting är att motionera lite mer, men det handlar ju inte om din vikt utan bara om att det är bra för kroppen och hjärnan i största allmänhet.
Jag tycker precis som du - om du inte upplever att det är några problem så då tycker jag inte att du skall göra det till ett. Risken med att lida av undervikt är ju t.ex. att kroppen inte får allt den behöver. Men bara du är lite uppmärksam på att du får i dig tillräckligt med mjölkprodukter (kalcium) och i övrigt äter normal kost så är det inget problem. Alla ser inte likadana ut, så är det bara. Du måste inte hålla på o tänka på din vikt, det brukar ytterst sällan leda någonstans även om man gör det.
Njut av att vara nöjd :)
Kram
Tessi