Problem med förhuden efter analsex
30.09.2019
Hej jag hade analsex utan kondom och jag fick avföring på penisen jag tvättade och skrubbade hårt efteråt. Nästa mårgon så var det svårt att dra tillbaka förhuden och det tog väldigt sjukt. Förhuden under huvudet har blivigt väldigt tight och dött skin under förhuden. Det tar inte sjukt när man urinerar men samlag är nästan omöjligt för att det är så tight. Det har gått 2 dagar sen incidenten och än så länge ingen förbättring .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2019
Hej.
Då man har analsex är det mer regel än undantag att man kommer i kontakt med avföring. Men detta är ju inte farligt, och går lätt att tvätta bort från penisen med tvål och vatten, någon anledning att skrubba hårt finns alltså inte. Huden på penisen är trots allt ganska tunn, så om du skrubbar hårt så är det ganska självklart att huden blir irriterad. Sen vet jag givetvis inte om ni använt glidmedel och hur mycket själva sexet kan få skulden för problemet. Men som en grundregel så är glidmedel alltid bra också av den anledningen att penisen är lättare att tvätta ren efteråt.
Nåväl, nu är ollonet och området under förhuden (?) irriterat. Då är det vatten som gäller. Helst inte tvål på torr eller irriterad hud eftersom risken finns att huden då blir ännu torrare. Så tvätta rent med bara vatten en gång om dagen, och smörj gärna huden med antingen olja (t.ex. Liberos babyolja, som också kan användas som glidmedel) eller Bepanthen (som du får receptfritt från apoteket.) Är din förhud tight även i normala fall eller bara nu då det är svullet? Om man har lite trång förhud så är det vanligare att det blir svårt att tvätta helt rent under förhuden och då kan förstås analsex göra att bakterier blir kvar där och orsakar problem. Så OM det är så att din förhud är lite trång så rekommenderar jag att du skulle använda kondom vid analsex. Du kan också vända dig till en läkare som kan se över saken ifall du upplever att förhuden är för trång.
Men tvätta och smörj i några dagar och följ med. Skulle det bli värre så kan du kontakta en läkare, men jag tror att det kommer att lösa sig av sig själv.
Kram
Tessi