Testiklar
02.12.2018
Det är så att jag under en lång tid haft konstig obehag i testikeln, framför allt högra.
Tycker ibland att de känns större och hårdare än normalt men sedan så ibland så känns de normalt.
Ibland kan man ha lite ont men sedan så kan de typ vara normalt.
Detta har jag fått undersökt för nån månad sedan genom att den på vårdcentralen kolla och kände men sa att de inte va nåt.
Men jag går och tänker på detta dagligen och nu på senaste tiden så har jag börjat känna att svårt att få in rätt mängd luft när jag andas (känslan är att det är för jag är orolig och tänker på detta 24 timmar om dygnet) men samtidigt går man och tänker på att de kanske är cancern som gör att jag inte kan andas normalt.
Men det kommer och går hela tiden.
Är de normalt att de kan bli större och hårdare utan anledning? Sedan bli vad jag tror normala igen?? Jan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2018
Hej,
Om du har varit och kollat upp testiklarna på vårdcentralen och de svarade att det inte är nåt att oroa sig över så har du, som jag ser det, två alternativ: Antingen går du dit på nytt och ber dem undersöka dig en gång till, kanske ber om en remiss till en urolog som kan kolla upp saken med ultraljud, eftersom du fortsättningsvis upplever obehag. ELLER så väljer du att tro på deras första utlåtande och tar det lugnt. Träffade du en läkare eller en sköterska då du besökte vårdcentralen? Om det var en läkare som undersökte dig så tror jag nog att du kan vara alldeles lugn, hade det funnits anledning till det så hade de antagligen undersökt dig vidare.
Andningssvårigheterna du upplever låter som stress/nervositet/ångest. Jag tror INTE att det har någonting som helst att göra med cancer.
Men för din egen sinnesro så tycker jag att du kan kontakta vårdcentralen på nytt.
Kram
Tessi