Urin
24.07.2019
Hej, hade i slutet av juni urinvägsinfektion, skickade frågor hit om det men tog en antibiotika kur och besvären var borta. MEN tror det var efter det så är mitt kiss fortfarande ibland lite grumligt. Ibland kan det vara mer bubblor men inte jätte mycket och ibland kan det vara liiite. Har också märkt att då jag dricker mycket vatten är det inget alls eller jätte lite. Har iallafall googlat och då säger googel att njurarna har något fel troligen något allvarligt(?) är iallafall trött på att höra av mig till hvc nu i semestertider osv har inte alls lust med det..
Men är också lite orolig då googel säger så där? Är det så allvarligt eller vad kan det vara? Kissar inte onormalt ofta, tar INTE alls sjukt då jag kissar märker inte av något konstit förutom att det är ibland mera grumligt å ibland mindre å ibland inget grumligt i kisset alls. Så undrar vad ska jag göra? Ska jag vara orolig? Är det för länge att vänta tills skolan börjar i mitten av augusti å fråga hälsovårdaren eller är det allvarligt å jag måste göra något annat? :( Orolig
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
29.07.2019
Hej Orolig,
Jag blir inte alls orolig över det du skriver. Dina njurar fungerar nog precis som de ska! Kisset blir grumligare och mycket mörkare så fort du druckit mindre. Kisset blir ljusare och mer ”genomskilnigt” om du dricker mer, så är det för alla människor. Kisset kan också lukta starkare om du druckit för lite!
Nu under sommaren behöver du dricka mer än vanligt, då du svettas mer. Så drick mycket, gärna rent kranvatten eller mineralvatten.
Mitt bästa tips för dig är att inte googla för mycket! Ute på internet finns mycket information som kan göra en väldigt orolig. Mycket bättre att skriva till oss eller ringa hälsovårdscentralen och prata med en sköterska.
Kram!
Malin Wiik-Norrman