Urinvägsinfektion fortfarande
22.04.2022
Hej!
För ett tag sen skrev jag om min återkommande urinvägsinfektion.
Kan säga det blev värre och värre och efter 2 dagar jag slutat med antibiotika för det så grät jag av smärta och hvc tog beslutet on att jag skulle ta ett nytt prov och även klamydia.
Proven visade negativ, så vad har jag för fel? Ska jag gå runt och lida av smärta för att hvc säger ”jag ska hålla ut”?
Kan drt vara så att urinvägsinfektion tar en stund att få ut bakterierna ?
Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2022
Hej,
Det är jättesvårt att svara på varför det fortsättningsvis gör ont om proven visar att du varken har urinvägsinfektion eller klamydia. Men jag tycker absolut att du skall kontakta hvc på nytt för du kan ju inte gå omkring och ha ont, och helt tydligt så är det ju någonting som är fel om du ännu upplever symtom.
Jag vet att det är tröttsamt att gång på gång tvingas kontakta hvc och vara "gnällig" men det är ju också därför sjukvården finns - för att man skall kunna kontakta någon om man har problem. Så om dina symtom fortfarande känns så måste de fortsätta utreda vad de beror på eller åtminstone ge en förklaring till varför de ännu känns.
Försök att hålla urinen i blåsan i minst två timmar innan du ger ett urinprov, alternativt att urinprovet är morgonurin så det har hunnit vara lite längre tid i blåsan, då minskar det risken att testat skulle visa fel.
Jag förstår att det känns irriterande och lite hopplöst, men försök att stå på dig så att du får hjälp.
Kram,
Tessi