Behöver pengar akut!
08.02.2016
Hej är en 15årig tjej som behöver skaffa pengar till min mopedbil modepbilen kostar kring 1800€ föräldrarna betalar en del men skulle behöva skaffa pengar till det men vet inte hur för att får ju inte sommarjobba än.
Har ni någo bra sätt att skaffa in pengar på? Har ett stort behov av pengar till den.
Vet att får kanske nu snart till konfirmation 200-300€ men det räcker inte långt! Hjälp mej!

Ungdomsinformatören Jenny svarar
09.02.2016
Hej!
Goda nyheter, en 15-åring får sommarjobba om hen har gått ut grundskolan. Vissa arbetsuppgifter är dock förbjudna för de som är under 18 år. Läs vår sida om att vara ung arbetstagare genom att klicka här så får du veta mera.
Om du vill försöka få ett sommarjobb, är det aktuellt att söka nu. Skicka en ansökning och cv till alla sådana ställen där du kunde tänka dig att arbeta. Kolla mol.fi, din hemkommun hemsida, församlingen, monster.fi och andra rekryteringssidor för öppna platser. Det kan t.ex. vara ett nöjespark eller ett äldreboende. Fråga också av släktingar om det skulle råka veta nåt. Alla platser informeras inte på webben, så gå också och på plats och fråga i andra företag.
Lycka till!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny