Bensinpengar
15.01.2016
Hej! Jag har tänkt på det eviga dilemmat om hur mycket man ska sponsorera när man samåker med någon. Det känns ju fel att inte betala någonting alls för att det kan bli dyrt för den som kör. Men man vill inte heller att någon utnyttjar en bara för att man inte har koll på vad bensinkostnaderna är.
Så min fråga är vad är rimligt att betala per mil? Och ska man betala mera om personen bor längre ifrån en och därmed måste köra längre. Har ni några förslag hur man kan lösa detta?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Sjukskötare och socionom Alexandra svarar
19.01.2016
Hej,
jag har nu kollat upp det här med tre andra sociononstuderanden om hur man brukar gå tillväga idag och hur mycket man betalar. Mycket beror nog på hur ofta man sitter på med den här personen. Gör man det regelbundet så kanske man kan komma överens med honom/henne om hur mycket man ska betala efter att ha åkt ett visst antal gånger. Då kan man med jämna mellanrum betala den här summan.
Är det så att man endast nu som då åker med så kan ett rimligt pris för där kring 10 km vara 4-5€. Det är mera än vad bensinkostnaderna är men man kan samtidigt lite tänka att det är ett "tack för skjutsen"-pris :) Är man flera personer som åker med så ger man mindre summor var.
Då är det också lite skillnad på om personen man åker med ska till samma ställe eller skjutsar han/hon dig bara dit. Får du endast skjuts kan ovannämnda pris vara att fundera på. Däremot om personen också ska till samma ställe så tycker jag man kan be personen räkna ut bensinkostnaderna och så delar man på det.
Det beror alltså mycket på situationen hur mycket man ska betala. Bäst är nog att fråga hur mycket personen vill ha :)
Ha det gott!
Hälsningar praktikanten Alexandra