börjar bli Desperat!
20.04.2015
Hej.jag har sökt en massa sommarjobb tills i sommar!! ca10-15 ställen, alltfrån cafeer,affärer till barnvakt och gräsklippning,kommunen och kyrkan. men i alla fall hittills har ingen tackat ja utan de som svarat har tackat nej. min fråga lyder alltså:
1) vad finns det för slags jobb jag kan söka till nu i sista minuten eftersom jag förmodar att jag inte har fått något av de jag redan sökt och vill verkligen inte vara utan!
2) borde de inte meddela även om de har tackat nej? så man slipper sitta och fundera?
tacksam för svar! dendärpojken

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.04.2015
Hejsan, jag ska kolla lite med ungdomssekreteraren i din kommun om hon har några tips.
Det är nog jätte svårt att få ett sommarjobb, jag vet också att välldigt många inte hittar något. Men det finns nog en del ställen du kan ta kontakt till ännu. 4H föreningen i din kommun har Arbetspool, ta kontakt dit och anmäl att du kan ta emot arbetsuppdrag. Det kan gälla tex gräsklippning, trädgårdsarbete, ved arbete mm. De gör ju reklam till privatpersoner i kommunen och sen delar de ut uppdragen till ungdomarna som är med. En annan sak som jag vet eftersom mina egna barn är i din ålder är att genast man fyllt 18 år är det mycket lättare att få sommarjobb, det är många ställen som inte tar de som är under 18 år. Sen beror det ju också lite på hur långt du kan tänka dig att fara för ett jobb. Kanske du kunde utöka ditt sökområde till närmaste stad, ifall det inte blir för långt. Hur är det på dina föräldrars jobb, finns det nån chans där? Eller har ni nån släkting som har något företag och som ev kunde tänkas behöva ha nå hjälp? Bekanta med sån verksamhet att de kunde behöva hjälp?
Tyvärr är det så att de flesta ställen inte meddelar om man inte fick jobbet, de meddelar bara till den som fick jobbet. Jag fick ett bra svar från din kommun, det kommer här:
"Hej!
Jag skulle uppmana dig att söka "kort tids jobb" som kommunen förmedlar. Det finns blanketter på nätet och det är ingen anmälningstid för detta utan man kan när som helst anmäla intresse för att ta emot arbete. Arbetsgivaren kan vara företag/förening/privat person som behöver hjälp men ngt under en kortare tid under sommaren. Lönen betalas ut via kommunen och är således en garant för att du verkligen får din lön samt att du är försäkrad under jobbtiden."
Du kan också sätta upp lappar i butiker och på hvc och såna ställen där det rörs folk, speciellt äldre och bjuda ut att du kommer och klipper gräs, städar, rensar potatislandet mm. Kolla även mol.fi, där kan du söka på ditt område så kan det finnas något som passar. Kolla även denna sida, http://www.kotiinpohjanmaalle.fi/arbetsplatser-i-osterbotten/
Hoppas du hittar något av det här, jag håller tummarna.
Kram från ungdomsinformatören Sanna