Pengar
01.07.2017
Hej jag undrar ifall en 16 åring har rätt att bestämma över sina egna pengar. Jag har fått pengar från 2 olika släktfonder som skall gå till mina studier, jag får det varje år då jag studerar ( inte i årskurs 1-9). Så nu har det lämnat pengar till sommaren från dem men mina föräldrar har lagt dem på ett annat konto, och nu har jag själv typ inga pengar medan jag har mycket pengar på det där kontot, så får mina föräldrar bestämma om mina pengar eller har jag rätt att använda dem som jag vill?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.07.2017
Hej, vi hörde med en av våra ekonom bekanta, hon funderar såhär:
- att pengarna bör bara användas till studier, om de är givna yttryckligen för studier..
- att föräldrarna får bestämma tills man är 18 år.
Då man är 18 år får man lyfta sina fondpengar o köpa vad man vill för dem!
Så är det nog, tyvärr. Men kanske du kan diskutera med dina föräldrar om du har något fint du skulle vilja använda pengarna till nu under sommaren, men jag tror ju inte att det tycker det är ok att shoppa loss kläder odyl.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av Annele