Pengar
23.10.2018
Tjohej decibel! Jag har ekonomiproblem. Jag bor hemma hos mina föräldrar, studerar på dagarna och jobbar två gånger i veckan. Trots att jag jobbar är jag alltid den som har minst pengar och jag vet inte ens vart jag lägger dem. Hur får man ordning på det här? Det är kaos helt enkelt. Fattig...?

Ungdomsinformatör Ida svarar
29.10.2018
Hej!
För att få en bättre bild av vart pengarna flyger iväg så skall jag ge dig ett tips. Från och med då du får din nästa lön så kan du börja skriva upp när du gör ett köp och vad du köper (du kan även spara kvitton). Är de t.ex. mat? Kläder? Inredning? Aktivitet? Eller om du satt undan någon summa för att spara. I slutet av månaden kan du se vad du har köpt och kolla igenom om det är något som känns onödigt. Och då kan du även se  tydligt vart dina pengar har gått.
En frågeställning som du kan ställa dig själv när du köper nått är ”behöver jag verkligen det här?”. Om svaret är ja, då är de bara att inhandla men är svaret osäkert eller nej så är de bäst att inte köpa eller att man väntar någon dag för att verkligen fundera igenom de. Då undviker du att göra impulsköp.
De är väldigt strongt att jobba och studera på samma gång och du behöver verkligen inte jobba mer. Två dagar i veckan räcker mer än väl. Kom ihåg också att man inte behöver alltid pengar för att göra nått. :) Ta hand om dig!
Kram, Ida