Bryr mig inte om andre
12.10.2018
Jag kan inte finna mig att bry mig om andra, som när jag just bråkade med min bästa vän och hon ville inte tala med mig på ett tag. En annan vön sa att jag borde säga förlåt men jag såg ingen orsak och hade inga skuldkänslor alls, jag funderade även över hur jag inte bryr mig om andra heller.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.10.2018
Hej!
Ja det var ju inte så lätt att veta, så här som utomstående, vad som var rätt och fel i den situation du beskriver. Därför är det såklart omöjligt för oss att kunna avgöra om du på något vis skulle bry dig "för lite" om andras känslor och åsikter, om du är "okänslig" eller självisk eller något. Det kanske bara någon som känner dig väl kan anse sig kunna avgöra, eller om någon skulle undersöka ditt psyke. Men sedan hänger det ändå alltid på vad man definierar som "för mycket", "för lite", "onormal" osv. Det skiljer sig från kultur till kultur och tidsålder till tidsålder, till och med från person till person. Och faktum är att vi alla är olika. Vi befinner oss alla på en skala någonstans mellan väldigt känslig och väldigt okänslig - det finns ju de som lider av att de exempelvis är alldeles för empatiska också. Så det är svårt att säga.
Däremot kan andras reaktion på vad man själv gör och säger nog vara en mätare på vad DE tycker att är för mycket eller för litet. Om din kompis sa att hen tycker att du borde be om ursäkt, så anser hen det enligt sina egna värderingar. Oavsett om du själv tycker att hen har rätt eller fel, så kan det löna sig att lyssna på hen. För det är ändå hen och tjejen du eventuellt sårade som du ska leva och samverka med. Ibland måste man sträcka sig för andras skull, liksom spela enligt deras eller allmänt vedertagna sociala regler för att få vara med och spela överhuvudtaget. Det här är en konst, för ingen av oss föds ju som sociala genier, utan det här med att umgås med andra människor är något man fortsätter att lära sig under hela livets gång.
Dessutom fortsätter vi nog att uppfostra varandra under hela livet, det slutar inte hos föräldrar, dagistanter osv. Vi kanske inte säger "nu gjorde du fel, be om ursäkt" alla gånger, utan oftare tenderar vuxna att exempelvis börja undvika den som inte kan uppföra sig enligt förväntningarna, eller så pratar de bakom ryggen på hen eller liknande. Men nu sade ju faktiskt din kompis till när hen tyckte att du gjorde fel, så på sätt och vis var det modigt av hen. För att visa att du värdesätter hen kan du kanske åtminstone säga att du nog hör vad hen säger, även om du kanske inte håller med. Sedan är det ändå upp till dig om du vill säga förlåt åt kompisen du sårade. Men en sak kan du ju kanske ha i bakhuvudet, nämligen att man inte kan bestämma vad en annan människa ska få bli sårad för eller inte. Hon känner vad hon känner oavsett om du tycker det är rätt eller fel av henne att känna så, så vill du behålla henne som vän kanske du behöver respektera hennes känslor. Sist och slutligen finns det ingen annan ursäkt som duger, om man betett sig skit, än att man inte visste bättre (så allt från att man var full till att man hade en besvärlig barndom är ingen ursäkt och folk har oftast inte förståelse i all oändlighet för det).
Kram, Liselott