Ärr
21.04.2024
Hej jag ska till simhallen om en vecka ock jag har några ärr på låren. De är ca 2 veckor gamla, och ljusrosa/lila. Vad kan jag göra så de försvinner
Svara snabbt pls

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.04.2024
Hej,
Förlåt att du har fått vänta på ditt svar.  Det enda man egentligen kan göra för att försöka få ärr att läka snabbare är att försöka tillföra fukt, t.ex. genom att  regelbundet smörja huden med parfymfri bassalva, men de processer som sker i huden tar ändå sin tid sådet finns tyvärr inget magiskt sätt att trolla bort ärr på bara någon vecka. Det närmaste skulle kanske vara att försöka sminka över dem, men det är förstås inte heller så fungerande om man skall och simma.
Det får förstås inte dina ärr att försvinna, men det du kan tänka på är att du själv antagligen är betydligt mer medveten om dem än vad andra människor är.
Kram,
Tessi