Mensen är sen
01.05.2024
Hej decibel. Min mens har nästan alltid varit punktlig i de 5 år jag haft den. Förra månaden var den fyra dagar för tidig, och nu är den fem dagar(sammanlagt nio dagar om man räknar från senaste mensen) sen enligt Clue - min "menskalender". Jag är en ganska orolig person, och jag och min pojkvän hade sex fem dagar före mensen var beräknad, då nio dagar efter dagen jag enligt kalendern hade ägglossning. Vi hade skyddat sex men vi hade kanske kontakt mellan intimområden av misstag före vi satte på kondomen. Jag är jätteorolig över att vara gravid trots att jag inte nödvändigtvis är, eftersom mina föräldrar är kristna och skulle bli extremt arga ifall jag blev gravid; de vet inte heller att jag har pojkvän. Hur gör jag och varför är mensen så oregelbunden? Förvirrad typ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2024
Hej,
Jag förstår att det känns irriterande om din mens alltid tidigare har varit punktlig att den plötsligt kastar med några dagar, men det är tyvärr inte så mycket man kan göra åt saken. Kroppen påverkas hela tiden av allting vi gör och med tanke på att din mens ändå dyker upp varje månad så skulle den rent medicinskt ändå kännetecknas som "regelbunden" trots att den inte är precis lika regelbunden som tidigare.
Jag vet förstås inte exakt vad du menar med att ni kanske hade kontakt mellan intimområden av misstag före ni satte på kondomen, om det innebär att has penis snuddade vid ditt underliv eller att han var in i dig utan kondom en liten stund. Givetvis är man säkrare ju mindre könsdelarna kommer i kontakt med varandra - men om det t.ex. handlade om att hand penis rörde utanpå dina blygdläppar så behöver du inte oroa dig över att du skulle ha blivit gravid.
Eftersom din mens nu är sen så kan du testa dig om du vill ha ett svar på huruvida du är gravid. Det du sedan kan ta ställning till är om ni skall fortsätta använda kondom eller om du skulle vilja testa något annat preventivmedel som eventuellt också kunde göra din mens mer regelbunden. Om du vill diskutera olika preventivmetoder så kan du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun. Bara för att du kontaktar dem så innebär det inte att du förbinder dig till någonting, men du har rätt till gratis preventivmedel och med tanke på din ålder så är det ett beslut du har rätt att fatta själv, utan att dina föräldrar måste få veta om det. Kontaktuppgifter hittar du här.
Kram,
Tessi