Rakastelusta syntyvistä äänistä
30.04.2024
Saako seksin ääniä kuulua naapuriin? Naapuri oli sanonut tyttöystävälleni kuulleensa meiltä naisen huokailua yöllä. Se on mahdollista, koska seinien läpi kuuluu vaikka mitä. On varmaa, että äänet eivät ole olleet kovia. Tyttöystävä alkaa huokailla silloin kun hän todella nauttii. Meillä oli viikonloppuna todella seksin täyteinen yö, jolloin jatkoimme sitä yli kahteen yöllä. Ääniä ei ole kuulunut kuin välillä, ja olen varma, että 90% ajasta on ollut täysin hiljaista. Olenko oikeassa, että seksiä saa harrastaa täysin vapautuneesti mihin vuorokauden aikaan tahansa, kunhan äänitaso pysyy maltillisena? Nukkumista se ei voi häiritä, vaikka hereillä ollessa tarkasti kuunnellen jotakin ääntä erottaisikin.
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
03.05.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Tekstistäsi ei käy ilmi millaisessa talossa asut, mutta useimpien taloyhtiöiden järjestyssääntöjen mukaisesti yörauha taataan hiljaisuudella, joka asetetaan alkavaksi yleensä klo 22 ja päättyvän klo 07. aamulla. Hiljaisuuden aikana talo tulisi rauhoittaa häiritsevältä meteliltä.
Hiljaisuuden aikana ihmisillä on kuitenkin oikeus elää asunnoissaan, kunhan ihmiset ottavat toisensa huomioon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että normaaliin elämään kuuluvat asumisen äänet saavat kuulua. Suihkussa saa käydä, televisiota saa katsoa kohtuullisella volyymillä, vauvat saavat itkeä ja pesukonettakin saa pyörittää, seksiä saa harrastaa.
Seksin äänet siis katsotaan kuuluvan normaaleihin elämisen ääniin. Tietenkin naapurisovun ja yörauhan takaamiseksi (sekä hyvien käytössääntöjen mukaisesti) on tärkeää  ottaa muut asujat huomioon: seksiä voi harrastaa myös hiljaisesti, kuten tekstisi mukaan olette näin tehneet.
Naapurisi on ehkä ajatellut, että ette ole olleet tietoisia toiminnastanne ja on sopuisasti halunnut saattaa tämän tietoonne. Ihminen saa kuitenkin huokailla asunnossaan, myös yöllä. Toistuva, jatkuva naapuria häiritsevä häiriköinti on asia erikseen ja siihen voi isännöitsijä puuttua.
T. Stinke