Självskadebeteende
25.03.2024
Hejsan!
Jag har under detta år skadat mig själv varje dag och flera dagar flera gånger per dag. Jag gör detta på flera olika sätt. Jag orkar inte leva mera och vet inte vad jag ska ta mig till. Har sökt hjälp av tiotals personer men de hjälper mig inte på det sätt jag behöver. Vad ska jag göra?!
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
26.03.2024
Hej!
Jättebra att du tar kontakt hit. Du bär på tunga känslor och kämpar med ett besvärligt problem men du kan trots det hitta energi att ta kontakt hit och be om hjälp. Det är superbra och något du ska vara riktigt stolt över.
Att leva med självskadebeteende är precis som att bära på en tung börda. Även om du är långt ifrån den enda människan med det här problemet kan det kännas väldigt ensamt och som att ingen riktigt kan förstå hur man mår. Därför vågar många inte söka hjälp. Det är synd att du som verkligen har kämpat och försökt hitta hjälp inte lyckats få den hjälp och det stöd du skulle behöva. Men det är jättebra att du förstår att du har ett problem och att du behöver hjälp och jag är jätteglad över att du också orkar söka efter hjälp. Det är något jag hoppas att du fortsätter med.
Självskadeproblematik är tyvärr ganska vanligt och det kan se ut på många olika sätt och det varierar från människa till människa. Därför är det viktigt att den professionella man söker sig till för hjälp får en tydlig bild av dig som person. Vem du är, vad du har för bakgrund, vad som har lett till just ditt självskadebeteende och hur ni tillsammans kan hitta en plan som passar just dig. Det är viktigt att du får metoder för att bryta den onda cirkeln du hamnat i och hitta bättre sätt för dig att hantera tunga känslor.
Här nedan lämnar jag en lista med tips på hur du kan hantera impulsen av att skada dig själv och stilla behovet för stunden. jag ska också lista några mer långsiktiga metoder
• När du känner att du får en impuls av att skada dig själv så ska du stanna upp helt och hållet. sätt dig gärna ner var du står eller på närmsta stol och stanna där tills du med säkerhet vet att du inte kommer söka efter sätt att skada dig själv när du stiger upp. Du kan även försöka distrahera dig själv var du sitter. T.ex. genom att titta på någonting på telefonen, skicka meddelande eller ringa en vän eller någon annan person du litar på.
• Gör något som ger dig samma lugn som efter att du skadat dig själv utan att göra dig själv illa. T.ex. spring runt omkring i ditt hem eller upp och ner för trapporna, Gå på en rask promenad, gör x-hopp eller hoppa hopprep och se till att du anstränger dig tillräckligt mycket för att sedan känna dig utmattad och trött. Drick sedan ordentligt med iskallt vatten.
• Ta en iskall dusch eller lägg is eller någon fryst produkt i en handduk och placera det någonstans på din kropp, t.ex. på samma ställe där du brukar skada dig själv.
Även om det är jättebra om man kan klara av att hantera impulsen av att skada sig själv i stunden är det också viktigt att man jobbar mer långsiktigt för att främja sin psykiska hälsa. Här kommer jag lista några knep för att hantera självskadeproblem i längden.
• Ibland kan det kännas för övermäktigt att tänka att man ska sluta här och nu. Försök istället att skjuta upp att skada dig själv. När du får impulsen så försök istället att tänka att du inte ska skada dig själv just nu utan om en timme istället. Sedan om en timme gör du samma sak igen och igen. Vartefter kan du börja skjuta upp ditt självskadebeteende med en dag och sedan flera. Det är ett sätt att lura hjärnan att tro att den nog kommer få sin belöning (självskadebeteendet) även om man inte ger den belöningen.
• Räkna dina självskadefria dagar. Det är bra att kunna se svart på vitt de framsteg man gör. Sätt upp mål för dig själv och kom ihåg att ge dig själv belöningar när du uppnått ett visst antal dagar utan att ha skadat dig själv.
• Våga prata om ditt självskadebeteende. Ju mer man avstigmatiserar självskadebeteende och ju mer man vågar vara öppen och ärlig med sina vänner och familj desto mindre makt har beteendet över en. Du kan även göra upp en plan med en trygg person i ditt liv (spelar ingen roll vem det är) att du alltid ringer eller skickar till personen när du får en impuls att skada dig själv. Den personen kan fungera som ett stöd och en distraktion tills behovet lättar.
• Skriv tacksamhetsdagbok. Det här kan låta lite fånigt och oseriöst men det har bevisad,  långvarig positiv effekt på hjärnan. Varje kväll ska du skriva ner tre saker som du är tacksam för idag. Det kan vara världens minsta sak, t.ex. 1. personen i kassan log mot mig. 2. Solen sken. 3. Jag hade lite mindre ångest än igår. Om du gör det till en rutin att varje dag hitta små guldkorn i din vardag kommer din hjärna i längden att bli bättre på att uppfatta positiva saker runt omkring dig.
Här var några tips som jag tror att kan vara till stor nytta för dig. Du behöver såklart få hjälp utöver det här men det skulle vara jättebra om du försökte använda dig av dessa metoder i din vardag.
Jag vet inte varifrån du sökt hjälp tidigare och jag vet inte vilket bemötande du har fått men jag kan ge lite tips på vart du kan söka dig vidare och hur du kan förbereda dig inför en träff med en person som jobbar med psykisk hälsa. Kom ihåg att det kan ta tid innan man hittar rätt person och rätt hjälp. Men varje människa man träffar är ett steg i rätt riktning även om det kanske inte känns så. En person som inte kan hjälpa dig kan oftast i alla fall hänvisa dig vidare till någon dom tror att kan vara till större nytta för dig.
• Skriv ner på förhand vad du vill säga och vad du vill berätta om dig själv och din situation.
• Skriv ner vad du har för förväntningar av träffen och vad du hoppas att ni ska åstadkomma under tiden du är där.
• Skriv ner varför du känner att den tidigare hjälpen du fått inte varit tillräcklig och vad du skulle önska dig i fortsättningen.
• Var ärlig och våga stå på dig.
• Våga ställa krav. Du behöver inte vara snäll och medgörlig. Du är där för din egen skull och du ansvarar bara över dig själv och ditt eget välmående.
• Lämna inte rummet utan en tydlig plan för vad som kommer att hända till näst. Kommer du fortsätta träffa personen eller kommer du att få träffa någon annan osv osv.
• Våga säga till när du känner att hjälpen du får inte är tillräcklig eller ifall något känns oklart. Du ska inte känna att du behöver skydda någon annans känslor. Dom hjälper dig bäst när dom vet hur du tänker och känner.
• Kom ihåg att du ska vara delaktig i att utforma en vård/behandlingsplan som passar dig. Du får och ska ha tankar och åsikter och det är okej att säga till om du tycker att något känns fel eller inte hjälpsamt.
Orsaken varför det är bra att skriva ner på förhand är för att man lätt glömmer bort saker i stunden. Du kan kolla på din lista med jämna mellanrum och på så vis se till att du får ut så mycket som möjligt av mötet. Det är också okej att visa listan för personen du träffar så att ni tillsammans kan gå igenom din lista.
Om du går i skola är kuratorn eller hälsovårdaren ett jättebra ställe att börja på ifall man behöver hjälp. Det är ofta där som unga har påbörjat sin resa mot psykiskt välmående. Det betyder som sagt inte att det är kuratorn som sitter på svaren för hur du ska hantera ditt självskadebeteende men kuratorn kan ta kontakt med någon som är mer kvalificerad.
Ungdomsstationen Fiilis
Ungdomsstationen Fiilis i Jakobstad erbjuder samtalsstöd och rådgivning för unga i åldern 12-29 år. Servicen är för dig som vill prata med någon som lyssnar, känner stress och ångest, känner dig utmattad och överbelastad, har sömnsvårigheter, kämpar med ensamhet, har det svårt i skolan, går igenom en kris eller vill prata om ditt parförhållande. Du kan också ta kontakt för en vän.
Boka tid genom att ringa eller skicka ett SMS till David Sandström 040 805 1216.
Psykporten för unga
Psykporten är en samling nätbaserade tjänster som främjar psykiskt välbefinnande. Genom tjänsten kan medborgare få information och verktyg för att ta hand om den mentala hälsan. De tjänster som är riktade till ungdomar och vuxna erbjuder information om psykiska svårigheter och mentalvårdstjänster. De innehåller också egenvårdsmetoder.
Ärligt Talat-chatten
Ärligt talat chatten är en nationell online-tjänst på nätet för 13-29-åringar. På Ärligt talat kan unga chatta online med professionella inom ungdomssektorn om frågor som är aktuella i deras liv. Handledarteamet består av ca 30 professionella (psykolog, psykoterapeut, skolkurator, socialarbetare, studiehandledare, ungdomshandledare, ungdomsledare etc.), som handleder unga med chatten som verktyg. Chatten betjänar varje vecka måndag till fredag kl. 09-12 samt kl. 19-22.
Kristelefon - hjälp och stöd i svåra livssituationer
Befinner du dig i en svår livssituation eller har du upplevt något uppskakande? Har ditt liv plötsligt förändrats och känns det oöverkomligt? Har du självdestruktiva tankar? Du behöver inte vara ensam, ring 09 2525 0112! Telefonjouren är öppen: må och ons kl.16-20 samt ti, to och fre kl. 09-13.
Krisjouren för unga
Krisjouren för unga är verksam i Helsingforsregionen och betjänar 12-29-åriga ungdomar samt deras familjer. Målsättningen för verksamheten är att erbjuda målgruppen flexibel och lätt tillgänglig, kortvarig samtalshjälp i livets olika kris- och problemsituationer. Besöken är gratis och konfidentiella, och du kan kontakta Krisjouren anonymt. Du får kontakt med Krisjouren för unga genom att boka en telefontid på hemsidan.
Psykiatriska jouren vid Vasa centralsjukhus
Vid centralsjukhuset i Vasa finns en dejourerande sjukskötare som svarar på samtal 24/7 och erbjuder hjälp för över 18-åringar. Det kan handla om att man behöver hjälp med hur man ska hantera sin egen eller en närståendes situation.
Dygnet runt finns en sjukskötare beredd på att svara på dina frågor. Telefonnumret är 06 213 2009.
Vid akuta situationer ska man alltid ringa 112
Som sagt kan det ta tid innan man hittar rätt person och rätt metoder som passar en själv. Man får tyvärr vara beredd på att bli besviken ibland men det betyder inte att man är ett hopplöst fall eller att rätt hjälp inte finns där ute. Jag vill verkligen uttrycka hur djupt jag önskar att du ska fortsätta kämpa och inte tappa den här glöden du har just nu. Det är jättesynd att du ska behöva vara så här stark eftersom du egentligen förtjänar att bli omhändertagen i nuläget och bara få slappna av och fokusera på ditt eget välmående. Det måste vara jättetungt att du så aktivt måste söka hjälp och att du inte fått den hjälp du behöver och förtjänar. Men jag hoppas ändå att du orkar fortsätta kämpa vidare.
Kom ihåg att ta stöd och hjälp av människorna i din omgivning. Vi finns till för att stöda varandra i tuffa tider och det är en del av att vara människa. Prata gärna med dina vänner, din familj, lärare, kurator, handledare, skolcoach eller någon annan trygg vuxen. Människorna runt omkring dig kan inte nödvändigtvis fixa problemet men dom kan stöda dig i din utveckling och ditt välmående. Dom kan vara det lilla som gör allt det jobbiga lite lättare.
Kom ihåg att du är så otroligt värdefull och lita på att du har en plats och ett syfte i den här världen även om det kanske inte känns så ibland. Du förtjänar att må bra och du förtjänar att känna dig stark och trygg i dig själv. Att leva med känslor så tunga som dina är en sån otrolig börda att bära på och därför förtjänar ingen att bära på den ensam. Den här glöden du har inom dig som har fått dig att söka hjälp tidigare och som får dig att ta kontakt hit till oss är något du ska klamra dig fast vid. Den glöden och den rösten inom dig gör verkligen allt den kan för att skydda dig och hålla dig kvar här på jorden. Låt den vara vägledaren för dig och lyssna på den! Den vill ditt bästa.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp för dig eller i alla fall ett litet bevis på att det finns människor i din omgivning som vill ditt bästa, tror på dig och bryr sig om dig även om vi inte känner varandra. Jag hoppas att du tar kontakt hit igen ifall du funderar över något eller om du behöver skriva av dig. Vi finns alltid här för dig och vi hejar på dig!
Ta hand om dig! <3
Kram,
Rosanna