Fråga
03.06.2020
Jag vet inte riktigt hur jag själv mår just nu, allt känns så rörigt. För ungefär 1 år sedan minns jag att jag ännu mådde bra och var glad. Mot hösten började jag må sämre och i vinter mådde jag jättedåligt och hade mycket ångest. Nu vet jag inte riktigt hur jag egentligen mår, utan jag har känner mig mest bara tom på känslor. Jag försöker att alltid tänka positivt, men jag har märkt att jag den senaste tiden haft ganska svårt med det. Kan det vara fråga om en depression eller är det normalt att känna såhär? A

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.06.2020
Hej!
Tack för din fråga, och bra att du skrev in hit. Ibland mår man sämre och har inte lika lätt att se de positiva i vardagen. När man kommer i en sådan period i sitt liv så är det viktigt att man pratar om det, det kan hjälpa genom att man har en kompis eller en familjemedlem som lyssnar. Så, har du berättat för någon om hur du mår?
Om du tycker det känns svårt att berätta om ditt mående till någon, så kan du t.ex. vända dig till Ärligt talat chatten. Är du bekant med Ärligt talat chatten? Där kan du chatta anonymt med en Psykolog. Just nu är chatten öppen måndag kl. 10-13 och kl. 19-22, tisdag 19-22, onsdag kl. 10-13, torsdag kl. 19-22 och fredag kl. 10-13.
Länkar även här till våra informationssidor där du kan hitta tips på vad du kan göra för att börja må bättre.
Ta hand om dig!
Kram, Ida