Min killes X
18.02.2019
Hej! Jag är en tjej vid 20 års åldern och är gift , nyligen . Men när jag och min man börja leva tillsammans och jag börja känna mig hemma hos honom så börja jag städa i rummen och hitta massa lappar från hans X och presenter.. en dag så skulle jag låna hans telefon och då sa han men vad vill då sa jag bara men jag ska bara titta på videon vi hade gjort då säger han följande - jag har gamla bilder (föregående förhållande) som jag inte hunnit tagit bort för att jag inte havt tid jag trodde honom men sa också att han skulle ta bort då sa han ja när vi flyttar och lät det vara men sen efter någon vecka alltså igår satt vi och titta hans gamla bilder på Facebook där han tydligen har massa romantiska bilder med henne och hennes barn som han sååå älskat och deras kommentarer... när han ”råka” visa mig så fråga jag vem är det då svarar han oj då det är Lisa varför är bilderna kvar . Men då har jag själv på min sida sökt på honom och hittat alla bilder och kommentarer sen så skriver jag till honom att jag vill att han tar bort men han svarade mig inte jag skrev att jag inte tyckte om det ...han kan bli rätt snabbt irriterad och det blir dålig stämning då är det svårt att få han att bli glad så det är därför jag skrev med sms istället . Jag vet inte varför han inte tar bort dem bilderna ...jag har också snokat i hans telefon o sätt alla dem där bilderna på hans telefon där X:et är sexigt klädd i underkläder och massa andra bilder vet att man inte ska snoka men ja jag gjorde det... jag mår så dåligt utav allt detta det gör ont i hjärtat jag till o med tvekar om han älskar mig . Vill inte tänka att han någon gång ska se dem bilderna eller tänka på henne . Vad ska jag göra ? Hur tycker ni att det ser ut ?? Han brukar inte ens vilja ta bild med mig medans med henne tog han fina bilder i Paris ... är det min svartsjuka ? Ska jag lugna mig ner ? Jag kan inte sitta bredvid honom och han ler o säger saker till mig medans jag tänker på detta ...jag orkar inte mer .. och så är jag rädd att säga det till honom föera gånger för då kommer han säga tänker du på sånt hela dagarna vi har andra större problem som vi måste lösa och du tänker på småsaker (det har han sagt) apelsin98

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.02.2019
Hej,
Jag förstår att det kan kännas otryggt i början av ett nytt förhållande, då man blir påmind om att ens partner har haft andra förhållanden innan man själv kom med i bilden. På basen av det du skriver så får jag en känsla av att ni gifte er rätt snabbt?
Det är ganska naturligt att känna svartsjuka, och att det kan leda till konflikter då du vill att han skall ta bort bilderna men han inte gör det. MEN - du kan inte ändra på det som redan har hänt. Du skriver att du inte vill att han skall titta på bilderna och tänka på henne, och även om det är helt förståeligt så kan du helt enkelt inte förbjuda honom att tänka på henne om han vill göra det. Eftersom han har gift sig med dig, och lever med dig - så måste man ju utgå ifrån att det är DIG han vill vara med, och oavsett om han tar bort bilderna eller inte så ändrar det inte på hans bakgrund.
Sist och slutligen är jag inte säker på om det är bilderna, eller det att du känner att du inte riktigt kan lita på honom som är problemet? Om man börjar leva ihop med en annan vuxen människa så får man nästan anta att den människan också har ett förflutet där det finns tidigare partners - men oftast finns det ju också anledningar till att de förhållandena har tagit slut.
Skulle det vara så att du kommer på honom med att gång på gång sitta och titta på bilderna, eller du har nån annan anledning att inte lita på honom så tycker jag att du kan ta upp ämnet till diskussion, men annars tycker jag helt enkelt att du skall försöka lita på honom. Man kan aldrig äga en annan människa - inte ens då man är gift, den personen måste få äga sig själv och sina egna tankar. Det bästa du kan göra är att koncenterar dig på att skapa ett nytt liv med honom där du litar på att det är dig han vill vara tillsammans med.
Kram
Tessi